מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • סדנאות והרצאות
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD)
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע והרחבות >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • סדנאות והרצאות
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD)
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע והרחבות >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • סדנאות והרצאות
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD)
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע והרחבות >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • סדנאות והרצאות
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD)
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע והרחבות >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » בעיות זיכרון » ADHD – צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים מחמירים קשיי קשב וריכוז

ADHD – צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים מחמירים קשיי קשב וריכוז

מיכל הררי מאי 8, 2025 14:56 אין תגובות

ובמיוחד: צבעים כמו אדום 40, צהוב 5, טרטזין (E102), כחול 1, חומרים משמרים: נתרן בנזואט (E211, BHA, BHT.).

מחקרים מצביעים על כך שצבעי מאכל מלאכותיים, ממתיקים מלאכותיים וחומרי שימור מסוימים מחמירים תסמיני ADHD הפרעת קשב וריכוז. הם משפיעים על פעילות מערכת העצבים המרכזית, עלולים לעורר תגובות התנהגותיות, עצבנות, חוסר שקט והיפראקטיביות. נצפתה גם פגיעה בשחרור דופמין וזרימת דם למוח באונות הקדם-מצחיות.

מחקרים רבים שנערכו בעשורים האחרונים מצביעים על קשר בין תוספי מזון מסוימים – כמו צבעי מאכל מלאכותיים, חומרים משמרים ואף ממתיקים סינתטיים – לבין החמרה בתסמיני הפרעת קשב וריכוז ADHD, במיוחד בקרב ילדים.

החומרים שזכו להתייחסות מחקרית מיוחדת כוללים בין היתר את צבעי המאכל אדום 40, טרטזין (צהוב 5 / E102), צהוב 6, כחול 1, וכן את החומרים המשמרים נתרן בנזואט (E211, BHA ו־BHT). במקרים מסוימים, נרשמה גם תגובתיות יתר לחומר קרמל מסוג E150d, המצוי בעיקר במשקאות קלים.

השפעה על מערכת העצבים

תוספים אלו משפיעים לרעה על תפקוד מערכת העצבים המרכזית, ובמיוחד על האזורים במוח האחראים על ויסות התנהגות, ריכוז ושליטה עצמית, דוגמת קליפת המוח הקדם-מצחית. נמצאו עדויות לכך שתוספים מסוימים גורמים לשינויים בזרימת הדם לאזורי מוח אלו, ואף עלולים לשבש את פעילות הדופמין – מוליך עצבי הקשור קשר הדוק למוטיבציה, למידה ותשומת לב.

ביטויים התנהגותיים

בקרב ילדים הרגישים לחומרים אלו תועדו תגובות של חוסר שקט, עצבנות, התפרצויות רגשיות, קושי בשמירה על ריכוז והגברת תסמיני ההיפראקטיביות. אצל חלק מהילדים, הפחתה בצריכת החומרים הללו הובילה לשיפור מהיר ומשמעותי ברמות הקשב וההתנהגות.

לא כל ילד עם ADHD יגיב באופן זהה לחשיפה לתוספים הללו. עם זאת, מחקרים מראים כי בקרב אחוז לא מבוטל מהילדים המאובחנים, הפחתת הצריכה של צבעי מאכל וחומרים משמרים, כחלק מתזונה מותאמת אישית, יכולה להיות חלק בלתי נפרד מהתערבות טיפולית יעילה ונטולת תופעות לוואי.

מחקרים מרכזיים בנושא:

  • McCann et al., 2007 – The Lancet
    Food additives and hyperactive behaviour in 3-year-old and 8/9-year-old children in the community: a randomised, double-blinded, placebo-controlled trial.
    במחקר קליני שכלל 297 ילדים, נמצא כי תערובות של צבעי מאכל מסוימים (כולל אדום 40 וטרטזין) בשילוב עם נתרן בנזואט גרמו לעלייה משמעותית בהתנהגות היפראקטיבית, גם בילדים ללא אבחנה מוקדמת של ADHD.

  • Bateman et al., 2004 – Archives of Disease in Childhood
    המחקר הצביע על שיפור בתסמיני התנהגות בקרב ילדים עם היפראקטיביות, לאחר הסרה של תוספי מזון כמו צבעי מאכל מחבילת המזון היומית.

  • Schab & Trinh, 2004 – Meta-analysis, Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics
    מטא-אנליזה שכללה 15 מחקרים שונים הראתה כי קיימת השפעה מובהקת, גם אם לא דרמטית, של צבעי מאכל על התנהגות ילדים עם ADHD.

  • Stevens et al., 2013 – Clinical Pediatrics
    סקירה מחקרית שזיהתה חומרים כמו אדום 40, טרטזין וצהוב 6 כמשפיעים על תגובתיות עצבית-התנהגותית אצל ילדים עם רגישות מסוימת, בעיקר אלו עם ADHD.

  • Nigg et al., 2012 – Current Psychiatry Reports
    החוקרים מסכמים כי בעוד שרוב הילדים לא יגיבו בתגובה התנהגותית לתוספים, קיימת תת-קבוצה ברורה שכן מראה החמרה, מה שמצדיק גישה תזונתית מותאמת.

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    Rated 5.00 out of 5
    108.00 ₪ Original price was: 108.00 ₪.81.00 ₪Current price is: 81.00 ₪.
  • מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    Rated 5.00 out of 5
    36.00 ₪
  • 3 מפגשי הדרכת הורים לילדים עם ADHD / הפרעת קשב וריכוז
    Rated 5.00 out of 5
    1,080.00 ₪ Original price was: 1,080.00 ₪.990.00 ₪Current price is: 990.00 ₪.
  • Alpha waves meditation מדיטציית גלי אלפא / 9 הרץ בשילוב רחש גלי ים 36.00 ₪
  • מדיטציית גלי מוח בטא BETA מדיטציית גלי מוח בטא נמוך / חיזוק קשב ADHD / תדירות 16 הרץ 36.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    גיזום סינפטי במוח המתפתח וההשפעה על ADHD
    בעיות זיכרון

    גיזום סינפטי במוח המתפתח וההשפעה על ADHD

    מה גילו בקיימברידג' על הדרך בה אנו חושבים? במוחו של ילד צעיר מתרחשת פעילות עצבית עשירה, צבעונית ונמרצת. מאות מיליארדי

    מתי תסמיני ADHD מתחילים לדעוך? ומה הקשר להבשלת המוח?
    אימון מוחי

    מתי תסמיני ADHD מתחילים לדעוך? ומה הקשר להבשלת המוח?

    הורים רבים שואלים: האם ADHD "עובר" עם הגיל? האם הילד שלי יתבגר ויתייצב, ירגיש מווסת? או שה-ADHD יישאר איתו לכל

    תת־האבחון של ADHD אצל בנות, נערות ונשים
    אימון מוחי

    תת־האבחון של ADHD אצל בנות, נערות ונשים

    למה אנחנו כמעט תמיד מפספסים? תת־האבחון של בנות, נערות ונשים עם ADHD, הפרעת קשב וריכוז, הוא תופעה מוכרת ורחבת היקף,

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      Rated 5.00 out of 5
      108.00 ₪ Original price was: 108.00 ₪.81.00 ₪Current price is: 81.00 ₪.
    • מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      Rated 5.00 out of 5
      36.00 ₪
    • 3 מפגשי הדרכת הורים לילדים עם ADHD / הפרעת קשב וריכוז
      Rated 5.00 out of 5
      1,080.00 ₪ Original price was: 1,080.00 ₪.990.00 ₪Current price is: 990.00 ₪.
    • Alpha waves meditation מדיטציית גלי אלפא / 9 הרץ בשילוב רחש גלי ים 36.00 ₪
    • מדיטציית גלי מוח בטא BETA מדיטציית גלי מוח בטא נמוך / חיזוק קשב ADHD / תדירות 16 הרץ 36.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי / התפתחות אישית, התפתחות תודעתית / מאסטר NLP, דמיון מודרך / אימון nlp בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס