חברות וחברים, פוסט מעט אישי מהרגיל.
רבים מאתנו הורים לילדי קשב וריכוז (ADHD), חלק מכם אולי יזדהו עם הכתוב.
מורים ומורות בבתי הספר מתקשים להתמודד עם ילדי הקשב המתוקים שלנו, שגופם ומוחם לא מוצא מנוח בכיתה ומחוצה לה. לרוב אין פעילויות מותאמות ומשלבות, אין פרוטוקול של מניעה מוקדמת והתגובתיות כלפי הילדים היא מאוד רגשית ולא מקרבת. וכך, הילד שלי, למשל, מוצא את עצמו מחוץ לכיתה כמעט בכל יום ("אתה מפריע, צא החוצה").
אני מבינה את הקושי של המורים שלנו.
יש לנו מורים ומורות נפלאים!
הם קמים בכל בוקר עם כוונה אמיתית בליבם – ללמד, להכיל, להעצים. הם לא באים רק כדי ללמד מקצוע. הם באים כדי לפגוש נפש. להדליק ניצוץ.
אבל לפעמים, כל זה מתנגש במציאות לא פשוטה:
ילד אחד קטן וסוער שמדבר בלי רשות, קם בלי הפסקה, מתפרץ, שוכח, מתבלבל, עושה רעשים, שוב מפריע. ובין הניסיון ללמד, לשמור על סדר ורצף לימודי ולהישאר רגוע/ה, משהו שם בפנים נשבר. וכשאין כלים להתמודד והקושי חוזר שוב ושוב אז השחיקה גוברת, האש הפנימית דועכת והלב מתכווץ. נוצרת גם בנו עצמנו סערה פנימית. ובמקום לשתף את הילד/ה ביקום הרגוע שלנו, אנחנו קופצים/ות לתוך היקום הסוער שלו. לא פשוט עבור שני הצדדים…
גם אני מורה ומדריכה ופוגשת בילדים והילדות המתוקים המתקשים לווסת את עצמם. אין ספק שהילדים שלנו הם חתיכת טריגר, אה? 😉 אני יכולה להבין. ויש בי רצון גדול לעזור לקדם התפתחות חיובית בנושא.
ההבנה שלי גולשת לממדים אחרים, שכן גם אני הייתי ילדת קשב וריכוז, ADD. המוח שלנו פועל אחרת, בהרבה מאוד אופנים. אני רגילה להיות לא מובנת על ידי הסביבה, לשהות בעפיפוניאדה ולהרגיש "מוזרה" או "מחוץ לעניינים". בתקופתי (ילידת 79), לא הייתה כל מודעות לתופעה. לא אבחונים ולא סל של משרד החינוך ובטח לא תקשורת מקרבת מצד המורים.
כיום, המצב שונה. ואני חושבת שמה שחשוב יותר מהסל של משרד החינוך, הוא שיפור התגובתיות של המורים (ושל ההורים!) לילד/ה.
המורים הם דמויות חשובות ביותר בחיי הילדים, ויש להם השפעה כל כך גדולה על הנפשות הרכות.
ולמרות שכמות ילדי הקשב והריכוז עולה משנה לשנה, משרד החינוך עדיין לא מצא לנכון להעביר את כלל המורים הדרכה מסודרת להתמודדות רגישה. ישנם מורים אשר טבעם הוא תקשורת מקרבת ומכילה. השנה החונכת שלנו כזו, ואני רואה זאת כמזל גדול שנפל בחלקנו. אך למרבית המורים אין כלים להתמודדות עם המצב. וזו לא אשמתם.
במיוחד עבור המורים שזקוקים להדרכה, שיש בהם רצון לדעת איך לעזור, הכנתי חוברת (להורדה ללא עלות), עם כלים חינוכיים, רגשיים וטיפוליים למורים לעבודה עם תלמידים החווים קשיי קשב וריכוז (ADHD).
החוברת מצוינת גם להורים!
רוב התרגילים מתאימים גם לתרגול עם הילד/ה בבית – עבור אלו מכם המחפשים עצות להתמודדות ופעילויות מותאמות.
החוברת כוללת הצעות להתמודדות רגישה מהעולם הקוגניטיבי-התנהגותי, התקשורת המקרבת ועוד, פעילויות מותאמות לכיתה (רובן מתאימות גם לבית) והסברים מורחבים על התסמינים אשר יכולים לעזור בפיתוח חמלה והבנה.
תוכלו להוריד אותה כאן, ללא עלות, או סכום אחר לבחירתכם:
מוזמנות ומוזמנים להפיץ בכל מקום שנראה לכם מתאים ורלוונטי 🙏
אשמח לענות לכל שאלה – 052-5763555
בשורות טובות,
מיכל הררי,
אימא לילד מקסים בן 11 עם קשיי קשב וריכוז,
מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית המתמודדת עם הקושי בעצמה.