מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » תודעה » פאן פסיכיזם » האם הפיזיקאי דיוויד בוהם היה "פנתאיסט סמוי"?

האם הפיזיקאי דיוויד בוהם היה "פנתאיסט סמוי"?

מיכל הררי דצמבר 24, 2024 21:44 אין תגובות

אין עדות מפורשת לכך שהפיזיקאי ד"ר דייוויד בוהם זיהה את עצמו כפנתאיסט או טען שהוא מושפע ישירות מהפנתאיזם. עם זאת, אפשר בהחלט לזהות השפעות של רעיונות פנתאיסטיים בחשיבתו ובגישותיו המדעיות והפילוסופיות.

דיוויד בוהם לא הצהיר על זיקה ישירה לפנתאיזם הקלאסי, אבל עבודתו הפילוסופית מכילה רעיונות הקרובים לתפישות פנתאיסטיות, במיוחד דרך עקרונות האחדות, הסדר ההוליסטי והקשרים הבלתי נפרדים בין כל הישויות ביקום.

דיוויד בוהם
הפיזיקאי דיוויד בוהם

רעיון הסדר הסמוי והמשמעויות הפנתאיסטיות שבו

רעיון הסדר הסמוי (Implicate Order) של בוהם הוא עקרון מרכזי בהבנתו את המציאות, והוא מציע שישנן רמות עומק במציאות שבהן כל חלק ביקום "מתגלגל" ו"מכיל" בתוכו את כל היתר. הסדר הגלוי (Explicate Order), שבו הדברים מופיעים כנפרדים ומובחנים, הוא רק השכבה השטחית של המציאות. במילים אחרות, הסדר הסמוי מייצג מציאות מקושרת והרמונית, שבה כל חלק מחובר באורח בלתי-נראה לשאר היקום.

תפישה זו מזכירה את הרעיון הפנתאיסטי של אחדות מוחלטת: היא מתארת יקום שבו ההפרדה בין הדברים היא אשליה בלבד, ובעומק הדברים, כל חלקיק מקיים יחסים הדוקים עם כל היתר.

בדיוק כמו בפנתאיזם, אין הפרדה בין חלקי היקום לבין השלם האלוהי; כך גם הסדר הסמוי של בוהם מתאר יקום שבו כל דבר נובע מאותו מקור, וכל הפרטים הם ביטויים של אותה תשתית אוניברסלית.

בוהם וקרישנמורטי: השפעות פילוסופיות ומסורת המזרח

אחת מההשפעות המרכזיות על בוהם הייתה המורה הרוחני ההודי קרישנמורטי, שאיתו ניהל בוהם שיחות רבות על טבע המציאות, התודעה והיקום. קרישנמורטי האמין בתפישות רוחניות הקרובות לפנתאיזם, בעיקר בהקשר לכך שכל פרט ביקום הוא חלק מהאחדות האוניברסלית. הוא הדגיש שההפרדה בין האדם לבין יתר העולם היא תפישת אשליה שנובעת מהאגו. במקום זאת, האדם הוא חלק אינטגרלי מהשלם ואין לו זהות נפרדת.

השפעה זו של קרישנמורטי סייעה לבוהם לעצב את תפישתו ההוליסטית של הקיום ואת גישתו האינטגרטיבית לתודעה וליקום. במידה רבה, גישה זו דומה לפנתאיזם בכך שהיא רואה את ההפרדות האנושיות והפיזיות כתחום מוגבל ונראה בלבד, ומציעה שכל החוויה האנושית היא חלק מיקום שלם, מתואם ורוחני במהותו. בוהם ראה את התודעה כמשהו שמשותף לכל הישויות, שמקורו באותו הסדר הסמוי.

רעיון היקום כהולוגרמה ושאיפתו של בוהם לאחדות אוניברסלית

כדי להסביר את התפישה האחדותית שלו, בוהם השתמש במטפורה של היקום כהולוגרמה (רבות מן התיאוריות העכשוויות על היקום מבוססות על רעיון זה). בהולוגרמה, כל חלק קטן מכיל את המידע של השלם, וכל נקודה מכילה, עקרונית, את התמונה הכוללת. באותו האופן, בוהם האמין שכל חלק ביקום הוא השתקפות של השלם האוניברסלי – כלומר, היקום הוא מבנה שבו כל פרט מכיל בתוכו את התשתית של המציאות הכוללת.

הרעיון דומה לגישות פנתאיסטיות בכך שהוא מצביע על כך שאין דבר ביקום שהוא באמת נפרד; כל חלקיק, כל אטום וכל תודעה קשורים זה בזה ומכילים בתוכם, במובן מסוים, את המהות של השלם.

בוהם טען שכל המציאות היא למעשה יחידה אחת המורכבת מאינספור חלקים המחוברים ביניהם במארג בלתי-נפרד. תפישה זו של היקום כשלם אחד, שבו כל חלק מייצג את השלם, משקפת את התפיסה הפנתאיסטית שהיקום עצמו הוא הביטוי של מהות אלוהית כוללת.

סיבתיות אוניברסלית: סדר נסתר ומציאות דטרמיניסטית

ברוח דומה לזו של שפינוזה (וכן של אלברט איינשטיין), הפילוסוף הפנתאיסטי הידוע, בוהם האמין בסיבתיות אוניברסלית ועמוקה שאינה מתבססת על אקראיות. הוא טען שהיקום פועל על פי חוקיות הרמונית ומדויקת, וכי כל דבר בו נובע מתוך "הכרח פנימי" שנובע מהקשר עמוק עם שאר הדברים. תפישה זו מבדילה אותו מגישות קוונטיות מסורתיות, שהציעו שהתופעות הקוונטיות מבוססות על אקראיות טהורה והסתברויות.

בדומה לאלברט איינשטיין, בוהם ראה את האקראיות במכניקת הקוונטים כפרשנות חלקית בלבד, וטען כי ייתכן שהחוקיות המלאה חבויה בסדר הסמוי, ברמה שעוד לא הבנו או פיתחנו את הכלים למדוד אותה.

גישה זו דומה לעמדות פנתאיסטיות, הרואות ביקום מערכת סיבתית מאוחדת, שבה כל תופעה משקפת סדר בלתי-נפרד. בדומה לשפינוזה, בוהם ראה את החוקיות הקיימת כמשהו שמחבר את כל הישויות ברשת קוסמית של סיבתיות, שבה כל חלק ביקום הוא חלק מהסדר האוניברסלי.

הפן המוסרי: אחדות כתשתית למוסר ולהרמוניה

בוהם לא עסק במוסר באופן מפורש, אך תפישתו בדבר האחדות וההקשרים הבלתי נפרדים בין כל הישויות כוללת גם משמעויות מוסריות. הפנתאיזם, ובעיקר בגישתו של שפינוזה, מציע שהבנת האדם כחלק בלתי נפרד מהטבע יכולה להוות בסיס לאתיקה המבוססת על כבוד הדדי, אחווה ואחריות כלפי הכלל. גישה זו משתקפת גם אצל בוהם, שכן הוא ראה בכל אדם, בכל פרט ובכל תופעה ביטוי של השלם, ולכן ראוי שכל אדם יפעל מתוך הכרה בתלות ההדדית בינו לבין העולם.

גישה זו מזכירה את הפנתאיזם בכך שהיא רואה את כל הברואים כחלק ממערכת אחת כוללת – ולכן כל פגיעה באחר, או כל חוסר כבוד כלפי הטבע, היא למעשה פגיעה באחדות הקיום כולה. אפשר לטעון שתפישת האחדות של בוהם מעודדת חיים של הרמוניה עם הסביבה, של כבוד לעולם ושל הבנה שכל אדם וכל תודעה הם חלק מהיקום הגדול – רעיונות הנגזרים ישירות מגישה פנתאיסטית לחיים.

בוהם כממשיכו של הפנתאיזם ברוח המדע והפילוסופיה

דייוויד בוהם לא הגדיר את עצמו כפנתאיסט ולא הצהיר במפורש שהוא מחזיק בגישה זו. עם זאת, רעיונותיו על הסדר הסמוי, היקום ההולוגרפי, האחדות הקוסמית והקשר הבלתי-נפרד בין כל הדברים מצביעים על השפעות משמעותיות של רעיונות הקרובים לפנתאיזם ואף לפן פסיכיזם. בוהם ראה את היקום כיחידה אחת, שבה כל פרט הוא חלק מהשלם, ושבה כל הדברים נובעים מסדר פנימי המאחד אותם ברמה עמוקה.

דרך השקפתו המדעית-פילוסופית, בוהם תרם למחשבה המדעית באופן שמזכיר את רעיונותיהם של פילוסופים פנתאיסטיים כמו שפינוזה, ובכך יצר גשר בין מדע, רוחניות ופילוסופיה. רעיונותיו מציעים לנו התבוננות מעמיקה ורחבה על הטבע, שבה היקום כולו נתפס כמערכת מתואמת, שבה הסדר הסמוי פועל ומחבר את כל הדברים בראייה שלמה והרמונית, ממש כפי שהפנתאיזם רואה את היקום כשלמות אחת בלתי נפרדת.

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס