מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • סרטוני וידאו
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • סרטוני וידאו
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • סרטוני וידאו
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • סרטוני וידאו
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » ביולוגיה » "Fight" – הילחם! הנפש מגייסת כוחות מדומים

"Fight" – הילחם! הנפש מגייסת כוחות מדומים

מיכל הררי מרץ 25, 2025 15:09 אין תגובות

תגובת "הילחם", או בשמה המוכר באנגלית – Fight, היא אחת מתגובות ההישרדות הקדומות של מערכת העצבים האוטונומית. היא מתעוררת כאשר המערכת מזהה איום, אך לא כזה שמחייב קיפאון או בריחה, אלא איום שנראה כי יש סיכוי להתמודד מולו ואף לגבור עליו.

זוהי התגייסות אגרסיבית של משאבים פנימיים – פיזיים ונפשיים – במטרה להדוף סכנה, להחזיר שליטה או להציב גבול.

קראו על תגובות ההישרדות של מערכת העצבים – Fight, Flight, Freeze & Fawn >

כאשר תגובת Fight מופעלת, הגוף נכנס מיידית למצב של כוננות גבוהה. הלב פועם מהר יותר, לחץ הדם מזנק, הנשימה מתקצרת ונעשית שטחית, השרירים – במיוחד בלסתות, בכתפיים ובזרועות – מתכווצים ומתכוננים לפעולה. מערכת העצבים הסימפתטית משתלטת על כל מערכות הגוף, משחררת הורמוני סטרס כמו אדרנלין ונוראדרנלין, והאדם כולו נמצא במצב של גיוס.

זוהי אינה התנהגות מתוכננת, אלא תגובה הישרדותית קדומה שמטרתה להגן – לא רק על הגוף, אלא גם על הזהות, הכבוד והגבולות האישיים.

הילחם - FIGHT - תגובת מערכת העצבים האוטונומית

אולם לצד ההפעלה הפיזיולוגית, מתעוררת גם תגובה רגשית ומנטלית.

לעיתים מדובר בכעס פתאומי שצף במהירות, ולעיתים ברגזנות קבועה, צורך בלתי פוסק בשליטה, חשדנות כלפי כוונות של אחרים, או תחושת מאבק תמידי עם הסביבה.

אנשים הפועלים מתוך תגובת Fight עשויים להגיב בעוצמה מופרזת למצבים קטנים יחסית, לדרוש מרחב, לשלוט בפרטים, ולנסות "לנצח" בכל מצב – לא מתוך גאווה, אלא מתוך פחד עמוק להיפגע שוב.

התגובה הזו הופכת משמעותית עוד יותר כשמביטים בה מבעד לעדשה של טראומה.

עבור ילדים שחוו חוסר אונים מתמשך – אם בתוך בית לא בטוח, מול דמויות סמכות מאיימות או בסביבה חסרת יציבות – תגובת Fight עשויה להפוך לכלי הישרדותי קבוע.

במצבים כאלה, הכעס מחליף את הפחד, השליטה מחליפה את התלות, והמאבק מחליף את הבקשה לקירבה. הילד הפנימי, שלמד שאין מי שיגן עליו, מאמץ את התוקפנות כאמצעי לגיטימי ואף הכרחי לשמירה על עצמו.

בתוך מערכות יחסים, דפוס כזה עלול להיראות כמו התקפיות, שתלטנות, חוסר רגישות או צורך תמידי להיות צודק. אך מתחת למעטה הזה שוכן פצע פתוח – כזה שמעולם לא זכה למענה, ושחושש להתגלות מחדש. לא מדובר באדם רע או תוקפן מטבעו, אלא באדם שגופו ונפשו למדו שהתקפה היא הדרך הבטוחה ביותר לשרוד. זוהי תחושת "אם לא אשלוט – אפגע", שמפעילה את כל מערכת ההגנה בטרם יש סיכוי לחוות רוך או קבלה.

מה שמאתגר במיוחד בתגובה הזו הוא שהיא משכנעת מאוד.

היא יוצרת בנו תחושת כוח רגעית, שליטה ועוצמה. אך הכוח הזה לעיתים קרובות מדומה – שכן הוא מסתיר מתחתיו תשישות, בדידות, פחד, ולעיתים גם אשמה. רבים מהאנשים הפועלים מתוך Fight מרגישים שהעולם כולו נגדם. הם מגיבים במהירות, מגנים על עצמם גם כשאין איום ממשי, ומתקשים לשחרר. ברגעים שקטים הם עשויים לחוש עייפות קיומית, צורך במנוחה שלא באה ורצון עמוק שיניחו להם – אפילו הם עצמם.

הריפוי מתגובת Fight האוטומטית מתבצע באמצעות תהליך עדין של למידה מחדש.

ההבנה הראשונית היא שהתוקפנות הזו בנו נולדה מתוך הגוף, ולא מהאופי שלנו. מדובר בתגובה עצבית אוטומטית, ולא בבחירה מודעת.

קל יותר לשחרר את רגשות האשמה כאשר אנו מזכירים זאת לעצמנו.

"הילחם" הוא מנגנון הגנה. הוא איפשר לנו לשרוד תקופות מאתגרות במהלך חיינו. יש לו מסר עבורנו. הוא מבקש להצביע על מקום בו דרושה תשומת לבנו. מקום שמבקש החלמה וריפוי, באמצעות עלייה אל המודעות.

באמצעות תרגול של נשימה עמוקה, חיבור מחודש לגוף, תנועה איטית, מגע נעים, וטיפולים שמאפשרים חוויה של ביטחון בקשר – ניתן לאט לאט להפעיל מחדש את הענף הווגאלי הוונטרלי, אותו חלק במערכת העצבים שמאותת לגוף:

עכשיו אני בטוח/ה. עכשיו אפשר להירגע. עכשיו מותר לחיות בשלווה, אין צורך להילחם. אין נמר בסביבה.

וכך, עם הזמן, מתפנה מקום לאנרגיה חדשה. כזו שאינה מגויסת תמידית למלחמה אלא פנויה גם ליצירה, לחיבור, לאינטימיות ולרוך.

כשהלוחם הפנימי שלנו מבין שהקרב נגמר, הוא יכול סוף־סוף להניח את השריון ולהיזכר שהוא ראוי לאהבה – גם כשאינו נלחם עליה.

על מערכת העצבים, טכניקות הרגעה ועוד >

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • תקשורת מקרבת להורים - משפטי גישור קבלת קשב מהילד, רגע לפני בקשה לשיתוף פעולה - משפטי גישור רגשיים / תקשורת מקרבת 27.00 ₪
  • איך מבקשים מהילד בקשה ומקבלים שיתוף פעולה? איך מבקשים מהילד - בצורה שמייצרת שיתוף פעולה, לא מאבק? משפטי בקשה / תקשורת מקרבת 27.00 ₪
  • 20 תרגולים לפיתוח מיומנויות חשיבה ומיומנויות חברתיות 20 תרגולים לפיתוח מיומנויות חשיבה ומיומנויות חברתיות 27.00 ₪
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    אנחנו משתנים בהתאם למי שסביבנו: איך מערכות עצבים מעצבות זו את זו לאורך זמן?
    מערכת העצבים

    אנחנו משתנים בהתאם למי שסביבנו: איך מערכות עצבים מעצבות זו את זו לאורך זמן?

    במשך שנים רבות דיברו פסיכולוגים על “השפעת הסביבה” במונחים של מחשבות או התנהגות. חשבו שהסביבה מפעילה אותנו דרך מה שאנחנו

    כשהניצוץ נעלם. איך להחזיר חשק מיני בקשר ארוך טווח?
    זוגיות

    כשהניצוץ נעלם. איך להחזיר חשק מיני בקשר ארוך טווח?

    להצית את האש מחדש בזוגיות ארוכת טווח בתרבות הפופולרית מקובל לחשוב שתשוקה מינית צריכה להופיע כ“ניצוץ” ספונטני – מעין רצון

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה-90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די-פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • תקשורת מקרבת להורים - משפטי גישור קבלת קשב מהילד, רגע לפני בקשה לשיתוף פעולה - משפטי גישור רגשיים / תקשורת מקרבת 27.00 ₪
    • איך מבקשים מהילד בקשה ומקבלים שיתוף פעולה? איך מבקשים מהילד - בצורה שמייצרת שיתוף פעולה, לא מאבק? משפטי בקשה / תקשורת מקרבת 27.00 ₪
    • 20 תרגולים לפיתוח מיומנויות חשיבה ומיומנויות חברתיות 20 תרגולים לפיתוח מיומנויות חשיבה ומיומנויות חברתיות 27.00 ₪
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס