מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » אימון מוחי » הגישה ההוליסטית להבנת ADHD

הגישה ההוליסטית להבנת ADHD

מיכל הררי ספטמבר 18, 2024 15:37 אין תגובות

הגישה ההוליסטית להבנת הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הולכת ותופסת מקום מרכזי בקרב חוקרי מוח, קלינאים ורופאים, והיא מציעה הסתכלות רחבה ורב־ממדית על ההפרעה. במקום לחפש גורם יחיד המייצר את ההפרעה הנוירו-התפתחותית, הגישה ההוליסטית מתייחסת למגוון רחב של גורמים ביולוגיים, נוירוכימיים, גנטיים, התפתחותיים וסביבתיים, שפועלים באינטראקציה מורכבת.

אימון מוחי לריפוי הפרעת קשב וריכוז ADD ADHD

מהי "גישה הוליסטית"?

"Holos" ביוונית פירושו "שלם".
הגישה ההוליסטית רואה את האדם כשלם ביולוגי, רגשי, קוגניטיבי וחברתי, ואת ה- ADHD כתוצר של השפעות משולבות. היא אינה שואלת "מה לא בסדר במוח?", אלא: "מהו מארג הגורמים המשפיעים על תפקוד המוח וההתנהגות?".

ישנם כמה מרכיבים מרכזיים בגישה:

מרכיב נוירוכימי (דופמין, נוראדרנלין ואחרים)

ADHD אינה נגרמת בשל מחסור בחומר כימי אחד ויחיד, אלא נובעת משיבוש במערכות שלמות של תקשורת עצבית.

המוליכים העצבים העיקריים שנחקרים הם:

  • דופמין
    קשור למוטיבציה, תחושת תגמול, ריכוז, שליטה עצמית, התמדה.

  • נוראדרנלין (נוראפינפרין)
    קשור לדריכות, תגובה לגירויים, ויסות רגשי וקשב.

  • סרוטונין
    מעורב במצב רוח, וויסות רגשי ותחושת סיפוק.

  • GABA
    מוליך מעכב שעוזר לוויסות תגובות, שינה ושליטה עצמית.

  • גלוטמט
    מוליך מעורר הקשור ללמידה וזיכרון.

מחקרים עדכניים מראים שמדובר בפגיעה באיזון בין מערכות אלו, ולא רק בחוסר נקודתי של מוליך מסוים.

מרכיב מבני־מוחי (נוירואנטומיה ותפקוד אזורים מוחיים)

הדמיות מוחיות מצביעות על כך שבמוחות של אנשים עם ADHD קיימים לעיתים:

  • הבדלים בגודל ובפעילות
    של אזורים כמו הקורטקס הפרונטלי, הגנגליונים הבזאליים והצרבלום.

  • האטה בהבשלה
    של אזורים מוחיים הקשורים לפיקוח עצמי, שיקול דעת וארגון.

אולם – אין "סריקה מוחית" שיכולה לאבחן ADHD. זהו רק נדבך אחד מתוך רבים.

מרכיב גנטי והתפתחותי

ADHD היא הפרעה בעלת בסיס גנטי ברור. הוכח שתורשה משפיעה מאוד על הסיכוי לפתח את ההפרעה (בין 70–80%).
אולם, הגנים אינם גזירת גורל. הם רק "מנגנים את התווים", והסביבה היא זו שיכולה להגביר או להחליש את הביטוי שלהם (תופעה המכונה אפיגנטיקה).

מחקרים מצביעים על כך שאירועים כמו:
  • לידה מוקדמת

  • חוסר בחמצן בלידה

  • חשיפה לרעלנים סביבתיים (כמו עופרת, עשן סיגריות, אלכוהול)

  • טראומה מוקדמת או דחק מתמשך

יכולים להשפיע על הביטוי של גנים הקשורים ל־ADHD, גם אם אותם גנים קיימים מלידה.

מרכיב רגשי־חברתי־משפחתי

ADHD כמעט לעולם לא מופיעה בחלל ריק.
מצבים של מתח כרוני במשפחה, הורות לא עקבית, עומסים רגשיים בילדות, יכולים להחמיר את הביטוי של ADHD או ליצור תסמינים אשר מדמים ADHD.

ילד עם ADHD שגדל בסביבה תומכת, עם גבולות ברורים, הכלה רגשית והתאמות לימודיות, יתפקד אחרת לגמרי מילד עם אותה אבחנה בסביבה כאוטית וחסרת ויסות. הדרכת הורים לכן היא קריטית עבור הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

מרכיב תחושתי־חושי (ויסות יתר או חסר תחושתי)

רבים מהילדים והמבוגרים עם ADHD חווים גם רגישות תחושתית. רעש, מגע, ריחות או אור עשויים להציף אותם. לעיתים מתלוות תופעות של סף כאב נמוך, קושי בשינה, הצפה רגשית מגירויים תחושתיים, מה שמגביר חוסר שקט ואימפולסיביות.

בעקבות זאת, טיפולים כמו אינטגרציה סנסורית או מוזיקה בתדרים מאזנים נכנסים בשנים האחרונות למודל הטיפולי ההוליסטי.

המרכיב הקוגניטיבי־ניהולי (Executive Function)

אחת ההבנות המרכזיות של השנים האחרונות היא ש־ADHD איננה בעיית "קשב" בלבד, אלא בעיה גם בתפקודים ניהוליים:

  • תכנון מראש

  • התחלה של משימות

  • בקרה על זמן

  • גמישות מחשבתית

  • וויסות רגשי

לכן טיפול שמתמקד רק בקשב עלול לפספס את הלב של הקושי. יש צורך גם בהתערבויות שמחזקות תפקודים ניהוליים.

המרכיב התודעתי־חווייתי (גישה סומטית SE, ויסות גוף־נפש)

מחקרים מראים שמיינדפולנס, נשימות מודעות, דמיון מודרך, תנועה מודעת ו־שיטות של קשיבות לגוף (כמו SE או DBT) עשויות:

  • להפחית היפראקטיביות

  • לשפר ויסות רגשי

  • לשפר קצב לב וקצב גלי מוח

מערכת מורכבת שדורשת איזון

הפרעת קשב היא לא "פגם" במוח, אלא ביטוי נוירו־התפתחותי שנובע ממארג מורכב של השפעות. בעת טיפול יש לשים דגש על שיקום הדימוי העצמי, חיזוק חוזקות, בשילוב גישות קוגניטיביות, גופניות, רגשיות וסביבתיות.

יש לכם ילד/ה או מתבגר/ת עם ADHD?
אולי אתם אלו המתמודדים עם הקושי?

טכניקות פורצות דרך לאימון מוחי נמצאו במחקרים כמייצרות תהליכי החלמה של תסמיני הפרעת קשב וריכוז, ולעתים אף מובילות להחלמה מלאה.

לפרטים אודות התהליך, אנא צרו קשר:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

    היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
    אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

    כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
    בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

    מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
    צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

    « פוסט קודם
    פוסט הבא »

    השארת תגובה

    ביטול

    בחנות שלנו כרגע:
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    איך מרפאים גוף ונפש?

    אימון קוגניטיבי התנהגותי

    הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

    את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

    החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
    אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


      אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

      אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

      המדריך לצופה המתאורר

      DNA

      מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

      על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

      עיינו במדריך לצופה המתאורר >

      מנטרות

      עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

      הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

      מנטרות להתפתחות וצמיחה >
      טכניקות ותרגולים נוספים
      • תנועה איטית מודעת >
      • מטא קוגניציה >
      • טכניקות ותרגולים נוספים >
      שווה ציטוט

      אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

      • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
        ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
      • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
        ~ אפיקטטוס
      נכתב לאחרונה
      נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
      PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

      נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

      מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

      הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
      ביולוגיה

      הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

      עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

      איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
      ביולוגיה

      איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

      בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

      רגע של נחת

      "Don't Be Scared, It's All A Show"

      הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

      https://youtu.be/fcPWU59Luoc
      ביקורת עצמית

      חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

      תניית פטור

      אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

      מוצרים
      • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
      • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
      • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
      • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
        דורג 5.00 מתוך 5
        162.00 ₪
      • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
        דורג 5.00 מתוך 5
        90.00 ₪
      אודות

      מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

      יצירת קשר

      בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

      כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
      אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
      גלילה לראש העמוד
      דילוג לתוכן
      פתח סרגל נגישות כלי נגישות

      כלי נגישות

      • הגדל טקסטהגדל טקסט
      • הקטן טקסטהקטן טקסט
      • גווני אפורגווני אפור
      • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
      • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
      • רקע בהיררקע בהיר
      • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
      • פונט קריאפונט קריא
      • איפוס איפוס