מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » פסיכולוגיה » להיוולד מחדש: איך ניתן לפתח היקשרות בטוחה בבגרות?

להיוולד מחדש: איך ניתן לפתח היקשרות בטוחה בבגרות?

מיכל הררי מרץ 25, 2025 0:26 אין תגובות

כשהעבר אינו גזרה כתובה

היקשרות בטוחה היא יסוד חשוב ליציבות רגשית (ע"ע תיאוריית ההיקשרות של בולבי ואינסוור'ת), תחושת ערך עצמי וקשרים בריאים. אך מה קורה כאשר הילדות לא העניקה לנו את הקרקע הזו? כאשר גדלנו בתוך דפוסי היקשרות חרדה, הימנעות או חוסר ארגון, והפנמנו מסר לפיו אהבה היא דבר מותנה, לא יציב, או מסוכן? האם נגזר עלינו לשאת את הדפוסים הללו לנצח?

התשובה היא חד משמעית: לא.

הנוירופלסטיות של המוח, כלומר היכולת לשנות דפוסים וליצור מסלולים עצביים חדשים, יחד עם חוויות רגשיות מתקנות לאורך החיים – מאפשרים לנו לפתח בהדרגה היקשרות בטוחה, גם אם לא חווינו אותה בילדות. זהו תהליך הדורש מודעות, סבלנות ועבודה עקבית, אך הוא אפשרי, מעצים – ומרפא.

היסודות לפיתוח היקשרות בטוחה בבגרות

מודעות לדפוסי ההיקשרות הקיימים

השלב הראשון בפיתוח היקשרות בטוחה הוא להאיר זרקור על דפוסי ההיקשרות שנצרבו בנו בילדות.

חשוב לזהות האם אנו נוטים להיקשרות חרדה (פחד מנטישה, ריצוי יתר, תלות רגשית), דפוס הימנעות (התרחקות רגשית, הדחקת צרכים) או דפוס לא מאורגן (כאוס רגשי, תנודות קיצוניות בקשרים).

המודעות העצמית הזו אינה ביקורת או שיפוטיות עצמית, אלא הזמנה להבנה עמוקה: דפוס ההיקשרות שלנו שירת אותנו בעבר כהישרדות רגשית. הייתה לו מטרה טובה – הוא נועד להגן על לבנו, שלא ימשיך להיפגע. אך כעת, כאשר אנו בוגרים ויכולים להגן על עצמנו באופן מעט שונה, יש לנו אפשרות לבחור אחרת.

עבודה על וויסות רגשי

אנשים עם דפוסי היקשרות לא בטוחים מתקשים לעיתים לווסת רגשות עזים – פחד, כעס, חרדה או עצב – ומגיבים בעוצמות גבוהות או בנטייה להימנע מרגש.

חלק מהבשלת היקשרות בטוחה הוא ללמוד להחזיק את הרגשות, מבלי להישאב אליהם או לברוח מהם. לא להתעלם מהם, אלא להתבונן בהם, ללא שיפוטיות, ללא היאחזות, מבלי לאמץ אותם לתוך זהותנו העצמית. אנחנו מרגישים את הרגש, אנחנו לא הופכים להיות הרגש. אנחנו מזהים שחלק בנו מרגיש את הרגש, ומבינים שהחלק הזה הוא לא כל מי שאנחנו – אלא רק חלק קטן מאתנו.

תרגול זן / מיינדפולנס, נשימות מודעות, תרגילי גוף (כמו יוגה או תנועה מודעת) וטכניקות קוגניטיביות התנהגותיות לזיהוי וויסות מחשבות ורגשות – מאפשרים לנו לפתח בהדרגה מערכת עצבית רגועה ומווסתת יותר.

פיתוח דיאלוג פנימי מיטיב: הורות עצמית

היקשרות בטוחה בילדות מתעצבת דרך הורה שמגיב לנו באופן עקבי, סבלני ואמפתי. בבגרות, כאשר אין הורה כזה בסביבה – אנחנו יכולים להפוך להורים של עצמנו.

מה זה אומר?

ללמוד לזהות את הרגשות שלנו, לתת להם מקום, לדבר לעצמנו בקול פנימי חומל:
"זה בסדר שאני פוחד כרגע", "אני מספיק טובה גם כשאני טועה", "הכעס הזה לגיטימי, אני כאן כדי להכיל אותו."

הורות עצמית מודעת מאפשרת לנו לתקן מבפנים את אותו חוסר במענה רגשי יציב שחווינו בילדות. לאורך זמן, הדיאלוג הזה מחלחל ויוצר תחושת ביטחון חדשה.

בניית מערכות יחסים מתקנות

אחד הכלים החזקים ביותר לריפוי דפוסי היקשרות הוא קשר עם דמות יציבה, בטוחה ואמינה.

זה יכול להיות:

  • בן/בת זוג יציבים רגשית

  • חבר/ה שמגיב/ה בעקביות ובאמפתיה

  • מטפל/ת רגשי/ת

ביחסים כאלה, אנחנו חווים חוויות חדשות של קבלה ללא תנאי, גבולות בריאים, תיקון קונפליקטים – מבלי לחשוש לאובדן הקשר. בהדרגה, הקשר המתקן "משכתב" את המפה הרגשית הפנימית ומאפשר לנו להאמין שאהבה אינה דבר מסוכן או בלתי יציב.

תרגול הצבת גבולות

ללמוד לומר "לא" מתוך ביטחון, ללא תחושת מתח.

היקשרות בטוחה מבוססת על תחושת ביטחון פנימית שמאפשרת להציב גבולות מבלי לחשוש מדחייה. לכן, אחד התרגולים החשובים הוא ללמוד לומר "לא" בנינוחות, לזהות מתי אנו חורגים מצרכינו כדי לרצות, ולאט לאט לתרגל נוכחות עצמית ברורה.

ההבנה היא שגבול לא שווה נטישה, אלא אקט של שמירה על האני הפנימי. ככל שאנו חווים שאנשים סביבנו מקבלים את גבולותינו, כך האמון בקשרים מתחזק.

עיבוד חוויות ילדות וטראומות רגשיות

כדי לשחרר דפוסי היקשרות ישנים, חשוב לעבד את הפצעים הישנים שהולידו אותם.

טיפול רגשי יכול לסייע לגשת לזיכרונות כואבים, לשחרר אותם ממערכת העצבים, וליצור חוויות רגשיות חדשות.

העבודה נעשית לא רק דרך הבנת הסיפור, אלא גם דרך שינוי התחושות שמלוות אותו. במילים אחרות: לא מספיק לדעת שההורה לא היה זמין רגשית – צריך להרגיש מבפנים שזה כבר לא מה שמגדיר אותנו כבני אדם. עלינו למצוא עוגנים פנימיים חדשים-ישנים, אשר יהוו מקור לביטחון מנחם:

"אני יודע/ת מי אני, ואף אחד "מבחוץ" לא יכול לשכנע אותי אחרת".

פיתוח חמלה עצמית וערך עצמי גבוה

בהיקשרות בטוחה, הילד לומד שהוא אהוב כפי שהוא. בבגרות, אפשר לפתח זאת דרך תרגול קבוע של חמלה עצמית

עלינו ללמוד לשחרר תהליכי שיפוט עצמי המגדיר אותנו לפי הצלחות או לפי אישור חיצוני, ולהתחיל להעניק לעצמנו נראות והערכה ללא תנאי.

תרגולים של יומן חיובי, מכתבים לעצמי, או עבודה עם אמירות מחזקות יוצרים תחושת ערך יציבה, שאינה תלויה בהתנהגות האחרים סביבנו.

היקשרות בטוחה היא מסע, לא יעד

פיתוח היקשרות בטוחה בבגרות הוא תהליך ריפוי עמוק, שמתחיל מתוך ההבנה שהילדות אינה גזרת גורל. כל חוויה מתקנת, כל גבול שאנחנו לומדים להציב, כל רגע שבו אנו בוחרים להיות ההורה האמפתי של עצמנו – מוסיף עוד נדבך למבנה הזהות היציבה והבטוחה שלנו.

המסע שלנו אינו ליניארי. לעיתים נחזור לדפוסים הישנים, נרגיש שוב חרדה או הימנעות – וזה בסדר. החוכמה היא להמשיך, להתמיד באמונתנו העצמית, להתבונן, לבחור כל פעם מחדש להיות בעד עצמנו, עד שהביטחון הפנימי הופך לבית שאנו נושאים איתנו בכל קשר עם כל אדם, ובכל מקום.

אשמח לעזור לכם למצוא את הדרך שלכם >

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס