מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » מודעות עצמית » "הבעיה הקלה" ו"הבעיה הקשה" של התודעה לפי דיוויד צ'אלמרס

"הבעיה הקלה" ו"הבעיה הקשה" של התודעה לפי דיוויד צ'אלמרס

מיכל הררי נובמבר 14, 2024 22:33 אין תגובות

מה הבעיה של התודעה?

הנושא של תודעה מלווה את הפילוסופיה והמדע מזה מאות שנים, והוא אחד הנושאים הפחות מובנים בתחומים הללו. השאלות סביב התודעה נעות בין שאלות מדעיות ואמפיריות על האופן שבו המוח מבצע תהליכים מסוימים, לבין שאלות פילוסופיות עמוקות על טבעה של חווית המודעות עצמה.

דיוויד צ'אלמרס, פילוסוף ומדען מחשב, הביא לתודעה המחקרית בשנות ה-90 הבחנה חדשנית וחשובה, המפרידה בין מה שהוא כינה "הבעיה הקלה" ו"הבעיה הקשה" של התודעה. הבחנה זו עזרה להבנות את המחקר בתחום באופן משמעותי ולהדגיש את הקושי המהותי בניסיון להבין את החוויה המודעת.

דייוויד צ'אלמרס, David chalmers
דייוויד צ'אלמרס, David chalmers

הבעיה הקלה של התודעה

הבעיה הקלה מתייחסת להבנת האופן שבו המוח מבצע את שלל התפקודים הקוגניטיביים המוכרים, כמו זיהוי חזותי, עיבוד קולי, קשב, זיכרון, ושאר התנהגויות שנראות לנו טבעיות.

לדוגמה, כשאדם רואה פרח, מתבצע במוחו תהליך המאפשר לו לזהות את הצבעים, הצורה, והמשמעות של החפץ כ"פרח". המטרה של חקר הבעיה הקלה היא להבין איך מתרחשים התהליכים הללו במוח.

ניתן לכנות אותה "קלה" לא משום שקל לפתור אותה – הרי חקר תפקודים כמו זיהוי אובייקטים או עיבוד שפה הוא תחום מורכב שדורש עבודה ניסויית ומדידה מורכבת. מדובר בתופעות שניתנות למדידה וניתוח בעזרת כלים מדעיים קיימים כמו הדמיות מוחיות (כגון MRI תפקודי), נוירופיזיולוגיה וניסויים התנהגותיים. מדענים רבים מאמינים שבאמצעות מחקר נוירולוגי, פיתוח טכנולוגיות חישוביות ומודלים מדעיים, נוכל להשיג הבנה טובה כיצד המוח מפעיל את התפקודים הללו.

במילים אחרות, צ'אלמרס מאמין כי אם נפרק כל אחת מהתופעות הללו (למשל, זיהוי פנים) למרכיביהן ונבין את המנגנונים הפיזיים המעורבים, נוכל לענות על השאלות הללו בצורה מניחה את הדעת מבחינת המדע.

הבעיה הקשה של התודעה

הבעיה הקשה היא החידה המרכזית והעמוקה יותר בהקשר של תודעה, והיא מתייחסת לשאלה איך ולמה יש לנו בכלל חוויה פנימית, או במילים אחרות, איך נוצרות תחושות ותפישות מודעות. מדובר בשאלה של חוויות פנימיות, אשר להן אין כלים מדעיים ישירים שיכולים למדוד אותן.

לדוגמה, כאשר מישהו רואה את הצבע האדום, יש לו לא רק תהליך עיבוד חזותי של הצבע, אלא גם תחושה פנימית – הוא חווה "אדמיות" מסוימת. צ'אלמרס מכנה זאת "קוואליה" (qualia), מונח שמתאר את החוויות הפנימיות או התחושות של תפישות סובייקטיביות. למה הצבע אדום מרגיש לנו ככה? איך ולמה יש למוח את היכולת לייצר חוויה סובייקטיבית כזו?

ההבנה של האופן שבו נוצרת חווית המודעות עצמה היא מהותית ומטרידה, משום שאין לנו הסבר ברור שמחבר בין התהליכים הפיזיים במוח לבין המודעות הסובייקטיבית שהם לכאורה מייצרים. צ'אלמרס מדגיש כי גם אם נבין כל תהליך ותהליך במוח (כגון האופן שבו עין מזהה אורכי גל ותרכובות כימיות שיוצרות צבעים), עדיין לא נבין למה קיים משהו שמרגיש את זה.

כאן נכנס גם אתגר התיאור המדעי – איך ניתן להסביר חוויה פנימית שהיא כל כך סובייקטיבית, שאין לנו כלים למדוד אותה באופן ישיר? האם החוויה המודעת שלנו היא תוצר לוואי של תפקוד מוחי, או שאולי מדובר במרכיב בסיסי בטבע?

הצעות לפתרון והרחבת ההבנה על הבעיה הקשה

צ'אלמרס, כמו פילוסופים אחרים, העלה מספר הצעות לפתרון הבעיה הקשה, בין השאר:

  1. פן-פסיכיזם – צ'אלמרס מציע כי יתכן שכל חלקיק ביקום מחזיק בתכונה בסיסית כלשהי של תודעה, כך שתודעה אינה מאפיין ייחודי של אורגניזמים ביולוגיים בלבד, אלא רכיב בסיסי בטבע. הפן-פסיכיזם מציע שהתודעה היא חלק מהותי של היקום, בדומה לאנרגיה או חומר, ותהליכי המוח פשוט מאפשרים לה להתבטא במידה מורכבת.
  2. תודעה כממד נפרד – גישה נוספת היא ההתייחסות לתודעה כממד נפרד לחלוטין מהפיזיקה, מה שמוביל אותנו למעין דואליזם. לפי גישה זו, ייתכן שהתודעה אינה ניתנת להסבר במונחים פיזיים בלבד, והיא קיימת לצד המוח ולא כפועל יוצא שלו בלבד.
  3. מודלים חישוביים מתקדמים – יש חוקרים שמאמינים שבעזרת מודלים מתקדמים או אינטראקציה מורכבת עם מערכות חישוביות, נוכל לדמות ולהבין טוב יותר את התודעה. עם זאת, השאלה נותרת האם חיקוי או הדמיה של תודעה ייצרו את "החוויה הסובייקטיבית" עצמה, או רק יתנו לנו רושם של תודעה.

הבחנה בין הבעיה הקלה לבעיה הקשה השפיעה רבות על עולם המדע והפילוסופיה. היא עזרה להבהיר שהמחקר בתחום חקר המוח אינו בהכרח יכול להסביר את כל היבטי התודעה. בעוד המדע מתקדם באופן מרשים בכל הקשור להבנת התהליכים המוחיים, הוא עדיין עומד בפני אתגר מהותי בניסיון להבין את "החוויה הפנימית" שמלווה את התודעה.

ההבחנה של צ'אלמרס בין הבעיה הקלה והקשה ממשיכה לעורר דיון פילוסופי ומדעי נרחב. "הבעיה הקלה" מאתגרת אבל ברורה יחסית: היא עוסקת בתהליכים עצביים, קוגניטיביים ופסיכולוגיים שניתן לחקור באופן מדעי. מנגד, "הבעיה הקשה" היא אתגר פילוסופי ותפישתי, המעלה שאלות עמוקות על טבע התודעה, שלרוב דורשות חשיבה מחוץ לתבניות המדעיות הקלאסיות.

דואליזם דיוויד צ'אלמרס קוואליה (qualia)

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס