מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » אוטומטיזם » "ברח" – Flight! כאשר מערכת העצבים מבקשת להתרחק מהאיום

"ברח" – Flight! כאשר מערכת העצבים מבקשת להתרחק מהאיום

מיכל הררי יוני 7, 2024 15:24 אין תגובות

תגובת "Flight" – בריחה – היא אחת מארבע התגובות הביולוגיות הקלאסיות למצבי איום כפי שמתארת אותן התיאוריה הפוליווגאלית של פרופ' סטיבן פורג'ס.

זוהי תגובה הישרדותית עמוקה, המופעלת כאשר המוח מזהה סכנה שאינה ניתנת לניטרול באמצעות עימות ישיר, אך עדיין יש אפשרות להימנע ממנה באמצעות התרחקות.

תגובת הבריחה מבוססת על הפעלת אנרגיה גבוהה לצורך התרחקות פיזית, רגשית או מנטלית מהמקור המאיים.

תגובת Flight, כמו שאר תגובות מערכת העצבים האוטונומית, מתרחשת ברוב המקרים מבלי שהאדם יהיה מודע לכך. היא מופעלת באופן אוטומטי, על בסיס הערכה עצבית של המוח ששואל את עצמו: "עד כמה אני בטוח כרגע?". חשוב להבין את המנגנון, לזהות את ביטויו בגוף ובנפש, ולדעת כיצד לעבוד איתו, במיוחד כשמדובר בדפוס כרוני שנוצר כתוצאה מטראומה.

קראו על תגובות ההישרדות של מערכת העצבים – Fight, Flight, Freeze & Fawn >

ברח - FLIGHT - תגובת מערכת העצבים האוטונומית

מאפיינים פיזיולוגיים של תגובת Flight

כאשר מערכת העצבים הסימפתטית נכנסת לפעולה ומפעילה את תגובת הבריחה, הגוף עובר למצב של עוררות עצבית גבוהה.

הדופק מתגבר, הנשימה הופכת שטחית ומהירה, והשרירים – במיוחד ברגליים – מתמלאים באנרגיה שמוכנה לתנועה. ישנה לעיתים תחושת אי שקט תנועתי כמו נענוע רגליים, חוסר יכולת להישאר ישובים זמן רב, או צורך לזוז גם בלי מטרה מוגדרת.

במונחים נוירולוגיים, מדובר בשחרור מיידי של הורמוני סטרס כגון אדרנלין ונוראדרנלין שמכינים את הגוף לפעולה מהירה. ההפעלה הממושכת של מנגנון זה, במיוחד כאשר אין איום חיצוני ממשי אלא רק "תחושת איום", גורמת לעומס על מערכות הגוף, ולתחושת מתח מתמשכת שאינה נרגעת.

היבטים פסיכולוגיים והתנהגותיים

תגובת הבריחה אינה באה לידי ביטוי רק בגוף. במקרים רבים, היא תופסת את ביטויה במערכת הרגשית והמנטלית.

אנשים שמערכת העצבים שלהם פועלת באופן כרוני מתוך דפוס תגובת Flight, חווים לרוב תחושת חרדה כמעט תמידית. לעיתים התחושה הזו מודעת, ולעיתים היא מורגשת כתחושת אי שקט כללי שלא ניתן להצביע על מקורו. הם עשויים לדלג במהירות בין משימות, להימנע משהייה ממושכת במקום אחד, לקפוץ מנושא לנושא בשיחה או אפילו להימנע ממפגשים חברתיים שדורשים נוכחות רגשית.

הבריחה יכולה להיות גם התנהגותית.

למשל: הימנעות ממשימות עומק שורשיות, התרחקות ממערכות יחסים ברגע שעולה רגש של קירבה או פגיעות, צורך בעיסוק תמידי או התמקדות מוגזמת בהישגים, פרודוקטיביות ומסכים. אנשי הבריחה עשויים להיראות כ"אנשים מצליחים", אך בפועל הם פועלים מתוך מנגנון הישרדותי שמטרתו להימנע ממפגש פנימי – רגשי, חושי או זכרוני – הנתפס כמסוכן.

הקשר בין Flight לבין טראומה

בהקשרים התפתחותיים, תגובת Flight מופיעה לעיתים קרובות בילדים שגדלו בסביבה רגשית בלתי צפויה. למשל, בית שבו אחד ההורים מגיב באופן לא עקבי, מפחיד או לא נגיש רגשית.

במצבים כאלה, הילד לא יכול לצפות מתי יתעורר מתח, ולא יכול לשלוט בתגובה של המבוגר. מכיוון שלא ניתן לברוח ממש פיזית מההורה, מערכת העצבים לומדת לברוח בדרכים אחרות: עיסוק יתר, פנטזיה, עבודה, לימודים, מרדף אחר שליטה. בבגרות, אותו דפוס בריחה עשוי להופיע כהתמכרות לעבודה, לקצב גבוה, להימנעות מקשרים רגשיים עמוקים, או כתחושת אי נוחות במקום שקט ונוכחות.

מה שמורכב במיוחד בתגובת Flight הוא שהיא נתפשת על פני השטח כתגובה "מסתדרת" בתפקוד גבוה: האדם פועל, משיג, מתקדם. אך בפועל, העשייה הופכת למסכה אשר מכסה על מערכת עצבים שאינה יודעת מנוח.

ההשלכות של דפוס Flight כרוני

כאשר תגובת Flight הופכת לדפוס תגובה קבוע, מופיעים קשיים בוויסות רגשי, שחיקה, קשיי שינה, פגיעה באיכות הקשרים, ולעיתים גם בעיות פיזיולוגיות הקשורות לחשיפה ממושכת לסטרס, כמו: כאבי בטן, עייפות כרונית, או ירידה בחוסן החיסוני.

ברמה הפסיכולוגית, האדם עלול לחוות תחושת ניתוק מתמשכת מהגוף, חוסר מסוגלות להיות נוכח ברגע, ותחושת "תנועה פנימית אינסופית" שלא ניתנת להרגעה.

כיווני טיפול והתערבות

התערבות טיפולית במצבים של תגובת Flight מתמשכת צריכה להתמקד ביצירת תחושת ביטחון עמוקה.

ולא רק במילים, אלא גם דרך הגוף.

ליצור תהליך הדרגתי שמבוסס על בניית אמון מחודש במערכת העצבים באמצעות תרגול של נשימה עמוקה, עיגון תחושתי ומנטלי, תנועה איטית ומודעת, עבודה עם מגע, עידוד נוכחות בטוחה ברגע ויצירת קשר בינאישי בטוח עם דמות טיפולית.

עלינו ליצור אלטרנטיבה מווסתת לתנועה המתמדת. כאשר הגוף חש בטוח באמת – הוא יסכים להרפות.

תגובת Flight היא תגובה עצבית עמוקה ומורכבת, המשקפת ניסיון של הגוף להגן על עצמו בדרך היעילה ביותר האפשרית: התרחקות. למרות שהיא עשויה להיראות לעיתים כעשייה, פרודוקטיביות או צורך בשליטה, היא נובעת מהפעלה מתמשכת של מערכת הסטרס, ומהימנעות ממפגש עם רגשות או זיכרונות בלתי מעובדים.

הכרה בדפוס, זיהוי האותות הגופניים והרגשיים, ובניית תהליך טיפולי מווסת, מאפשרים למערכת העצבים להשתחרר מהמרוץ המתמיד ולחוות שהייה בטוחה. אז, האדם יכול לגלות שהתנועה אינה בהכרח בריחה – אלא אולי דווקא הדרך לחזור לעצמו.

אם אתם חווים תחושת מתח מתמשכת, אשמח לעזור לכם. צרו איתי קשר >

על מערכת העצבים, טכניקות הרגעה ועוד >

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס