מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » פיזיקה קוונטית » סדר סמוי וסדר גלוי » הכאוס בפיזיקה כראי לסדר עליון: אמונתו של איינשטיין במשמעות החבויה בתשתית הקיום

הכאוס בפיזיקה כראי לסדר עליון: אמונתו של איינשטיין במשמעות החבויה בתשתית הקיום

מיכל הררי יוני 9, 2024 12:55 אין תגובות

המדע המודרני גילה אינספור חוקים המתארים את העולם הטבעי, אך דווקא במאה ה-20 החלה להופיע פרדיגמה חדשה בפיזיקה שמביאה עמה תופעות כאוטיות ובלתי צפויות. פיזיקאים רבים ראו בתופעות אלו עדות לכך שהיקום מכיל מידה מסוימת של אקראיות בסיסית.

אלברט איינשטיין, לעומתם, החזיק בתפיסה שונה בתכלית: הוא ראה בכאוס חידה עמוקה שיש לפענח והאמין שלתשובה לה יש משמעות עליונה המושתתת על סדר, לא על אקראיות.

למרות שמחקרים כמו תורת הקוונטים הציגו תופעות אקראיות כעובדה, איינשטיין היה משוכנע שהמסתורין הזה הוא רק ביטוי לכך שטרם הגענו להבנת התבנית הרחבה, בה טמון סדר שאיננו יכולים עדיין להבחין בו.

הכאוס בפיזיקה: בין סדר לאקראיות

אלוהים לא משחק בקוביות

בבסיס גישתו של איינשטיין עמדה אמונה עמוקה באפשרות של יקום מאורגן ומתואם. כאשר פרצה תורת הקוונטים לזירה המדעית, היא הציגה קונספט מהפכני: חלקיקים יסודיים אינם מתנהגים תמיד בהתאם לחוקים ניתנים לחיזוי, וישנם מצבים בהם לא ניתן לדעת בבירור את מקומו או מהירותו של חלקיק אלא רק את הסבירות של מצב מסוים. תופעות אלו זעזעו את העולם המדעי, שכן הן סתרו את הדטרמיניזם הפיזיקלי שלפיו לכל תוצאה יש סיבה ברורה, ואת ההבנה של היקום כמערכת חוקים קבועה ונגישה לחקירה.

איינשטיין הסתייג מגישה זו. הוא האמין כי קיימת תשובה עמוקה לשאלת הכאוס, והיא חבויה באופן שהאנושות טרם השיגה כלים להבין.

איינשטיין ראה את האקראיות בתורת הקוונטים לא כחוק טבע בסיסי, אלא כהבעת מגבלות ההבנה האנושית.

כאשר פיזיקאים כגון נילס בוהר אימצו את רעיון האקראיות כמרכיב מהותי במציאות, איינשטיין עמד על כך שלא ניתן לשלול קיומו של סדר עליון שחומק מהבנתנו, ואמר את משפטו המפורסם, "אלוהים לא משחק בקוביות עם היקום."

"אלוהים לא משחק בקוביות עם היקום", אלברט איינשטיין

המשמעות העליונה שמעבר לאקראיות: עקרון הסדר הסמוי

לדידו של איינשטיין, לכל אירוע יש משמעות מדויקת, אפילו אם איננו יכולים לראות אותה במלואה. סדר זה, לדידו, אינו אוסף של אירועים מקריים הנראים לנו חסרי קשר, אלא מקשה אחת הרמונית. הוא ניסה להביע רעיון זה במילים פשוטות: היקום פועל כמערכת שלמה ומאוחדת, ואין בו מקום לאקראיות טהורה. הוא לא התכחש לעדויות שתורת הקוונטים הציגה, אלא טען שהן משקפות פרספקטיבה צרה מדי; בעוד שמודל הקוונטים מתאר נכונה את התופעות הכאוטיות שאנו רואים, ייתכן שהוא אינו מתאר במלואה את התמונה הגדולה.

גישה זו של איינשטיין משקפת לא רק עקרון מדעי, אלא גם תפישה פילוסופית ואפילו רוחנית של המציאות.

הוא ראה את היקום כאחדות פועלת, ולא כקבוצת חלקים נפרדים ואקראיים. הסדר הנסתר שהוא האמין בו הוא למעשה ביטוי של אחדות עמוקה יותר של היקום, סוג של חוק אוניברסלי או "קוד קוסמי" שבו הכול מתחבר בצורה מדויקת.

האקראיות המדומה: מבט דרך העיניים של הפיזיקה העכשווית

ההבנה של איינשטיין על האקראיות המדומה מתחברת לרעיונות נוספים בפיזיקה המודרנית. התפתחות פיזיקת הכאוס – ענף שחוקר מערכות הנראות לכאורה אקראיות אך מצייתות לחוקים נסתרים וסדרים מופלאים – מאששת את הרעיון שאקראיות היא לעיתים אשליה הנובעת מהבנה מוגבלת של המערכת.

לדוגמה, תופעות כאוטיות כמו מזג האוויר הן לכאורה בלתי צפויות. אך בעזרת מודלים מתקדמים בפיזיקת הכאוס, אנו יכולים לזהות בהן דפוסים חוזרים ולגלות שהן צומחות מתוך חוקים מתמטיים מורכבים. רעיונות אלו תומכים באינטואיציה של איינשטיין, שטען כי אם נחפש לעומק מעבר ל"כאוס הגלוי", נוכל למצוא סדר סמוי.

הכאוס כמניע לחקר הרוחני והמדעי

האמונה של איינשטיין בסדר נעלה והעדר אקראיות במציאות הניעה אותו להמשיך לחקור את המסתורין הקוסמי עד יומו האחרון. עבורו, הכאוס לא היה אלא קריאה להתפתחות מחקרית ורוחנית. הוא האמין שהמסתורין האינסופי של היקום הוא קריאה לכל מדען לחפש ולהרחיב את גבולות ההבנה האנושית, מתוך ענווה ומתוך הכרה בכך שאיננו יודעים הכול. היה לו כבוד עצום למסתורין של הקיום, והוא ראה בו השראה לפתח את המדע ולגלות את העקרונות הנסתרים שביסודו.

הכאוס, הסדר, והחיפוש אחר משמעות

הגישה של איינשטיין לכאוס מייצגת ראייה אופטימית, אמיצה ומלאת ענווה כלפי היקום. עבורו, תורת הקוונטים והכאוס הפיזיקלי לא ביטאו את הסוף של הסדר, אלא אתגר להבנת סדר רחב יותר, משמעות עמוקה שמעבר לתפישתנו הנוכחית. הוא ראה בכך לא רק מחויבות מדעית אלא מחויבות מוסרית – להמשיך לחקור, לשאול שאלות, ולחפש את האמת הסמויה, מתוך אמונה שלכל תופעה ביקום יש תכלית ומשמעות.

איינשטיין העניק לנו חזון שבו הפיזיקה אינה רק מדע העוסק בחומר, אלא גם חיפוש מתמשך אחר המשמעות הגבוהה של הקיום. רעיונותיו על כאוס וסדר ממשיכים להדהד גם כיום ומנחים פיזיקאים ופילוסופים להעמיק את הבנתם את היקום, מתוך תקווה לחשוף את העקרון המאחד, שבו הכאוס הוא רק צעד במסע להבנת התבנית הסופית.

הרעיונות של איינשטיין על הסדר הנסתר שמאחורי הכאוס מתחברים באופן טבעי לרעיונותיו של דיוויד בוהם על הסדר הגלוי והסדר הסמוי, המציעים פרשנות מעמיקה למושג הסדר בקוסמוס ומשקפים גישה הוליסטית למציאות. קריאות לשינוי בתפישתנו את המציאות: אלברט איינשטיין ודיוויד בוהם >

פרופ' אלברט איינשטיין

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס