הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD)

מחקרים פורצי דרך בתחום הנוירוביולוגיה מגלים לנו, כי ישנן טכניקות לאימון מוחי המובילות להחלמה מהתסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADD / ADHD), באופן חלקי או אף מלא.

ניתן לשפר את התפקוד היומיומי באופן מאוד משמעותי, אצל ילדים ומבוגרים כאחד, באמצעות תרגול טכניקות פשוטות באופן יומיומי, תרגול שיח מקרב ומלמד מיומנויות, והימנעות מהמאכלים המחמירים את הבעיה.
הפרעת קשב ADHD אצל ילדים, טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז

מהי הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD)?

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder

"הפרעת קשב וריכוז" עם (ADHD) או בלי (ADD) היפראקטיביות, היא עיכוב נוירולוגי-התפתחותי אשר עובר בתורשה בכ-80% מהמקרים. הקושי מתפתח בילדות ולעתים ממשיך גם לבגרות. התסמינים של ADHD דומים עד זהים לתסמינים של פוסט טראומה, כאשר שתי התופעות הן תוצאה של מערכת עצבית דרוכה.

מהם הגורמים האפשריים לתסמיני הפרעת קשב וריכוז? קראו >

תסמינים עיקריים של ADHD

אצל ילדים ומבוגרים עם ADHD, המוח מתפקד אחרת. לא בצורה "פחות טובה", אלא שונה: מהירה יותר, "קופצנית" יותר, התקדמות מרחבית ופחות ליניארית. לעיתים קרובות ישנה תגובתיות לא מווסתת לגירויים – בין אם הם פנימיים ובין אם חיצוניים.

כיוון שהעיכוב ההתפתחותי הינו באזורים במוח אשר אחראים על תפקודים ניהוליים, שם אנו גם נראה את עיקר הקושי –

התסמינים של ADHD מתבטאים כקשיים בתפקודים ניהוליים כמו ריכוז, ארגון, תכנון, ויסות רגשי, והתמדה לאורך זמן.

אצל בנים אנו נבחין ביותר אימפולסיביות והיפראקטיביות, ואצל בנות נבחין ביותר חולמנות ושכחנות. בנוסף, אצל בנות, אנו לעתים נבחין בתסמינים רק סביבות גיל 11-12, עם התפתחותה של המערכת ההורמונלית. זו הסיבה שבנות לעתים לא מאובחנות, וקיים תת אבחון גדול בתחום.

התסמינים משתנים בין אדם לאדם, אך בדרך כלל נחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:

  • קשיי קשב:
    מוסחות בקלות, קושי להתמיד במשימה, שכחנות, חוסר ארגון, טעויות של חוסר תשומת לב.

  • אימפולסיביות:
    קושי בדחיית סיפוקים, נטייה לפעול לפני שחושבים, קושי לחכות בתור, קטיעה של דברי אחרים.

  • היפראקטיביות (במקרים מסוימים, בעיקר אצל בנים):
    צורך בתנועה מתמדת, קושי להישאר בישיבה לאורך זמן, תזזיתיות.

הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים טיפול טבעי

מה קורה במוחנו?

הפרעת קשב וריכוז נובעת מרמות נמוכות של נוירוטרנסמיטרים (מעבירי מסרים עצביים) במרווח הסינפטי. מדובר בעיקר במחסור בנוירוטרנסמיטרים דופמין, אצטילכולין ונוראדרנלין (נוראפינפרין); אלה אחראים על העברת מידע בין תאי עצב ועל ויסות תפקודים כמו ריכוז, קשב, מוטיבציה, ויסות רגשי, למידה וזיכרון.

בשל המחסור בנוירוטרנסמיטרים, המסר העצבי לא מתקבל במלוא עוצמתו אצל הנוירון הבא, המסר "חלש" ולכן מתעכב בדרכו. התוצאה – עיכוב התנהגותי. קראו עוד על הנושא >

זו לא בעיה התנהגותית, אלא קוגניטיבית (ביולוגית)

ADHD אינה "בעיה התנהגותית" או "חולשה באופי", אלא הבדל נוירוביולוגי אמיתי הנובע מדריכות של מערכת העצבים. לפי הגישה הטבעית לטיפול בהפרעת קשב וריכוז [1], הבדל ביולוגי זה הינו מדיד ובר טיפול, כפי שפוסט טראומה הינה ברת טיפול. אם אדם כלשהו רואה מטושטש, הרי ודאי שהוא זקוק למשקפיים. כך גם אדם עם ADHD זקוק להתאמה ביולוגית, רגשית והתנהגותית על מנת שיוכל לפעול בצורה מיטבית.

מהו טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז?

הגישה הטבעית לטיפול בהפרעת קשב וריכוז כוללת:

  • אימון מוחי

    תרגילים קוגניטיביים אשר מגבירים את נפחו של המוח, ובמיוחד את גודלה של האונה הקדמית, וכן מגבירים את עוצמת התקשורת בין שתי ההמיספרות.

  • הדרכה רגשית-התנהגותית ליצירת מערכות יחסים בטוחות

    • טיפול רגשי, קוגניטיבי-התנהגותי עבור הילד,  באמצעות הדרכת ההורים. חלק חשוב ביותר בטיפול בילד כולל הדרכה לסביבתו הקרובה. על סביבתו הקרובה להבין את התנהגותו, לקבל הדרכה אודות מהן תגובות הולמות ומתאימות (של ההורים, המורים) לסיטואציות היומיומיות השונות. להבין שהילד אינו "עצלן", "חצוף" או "לא משתדל מספיק", אלא פועל מתוך קושי אמיתי בשל שוני במבנה המוח.

    • במקביל לאימון המוחי, חשוב לעבוד על חיזוק הביטחון העצמי של הילד, וויסות רגשי, בניית הרגלים ויצירת שגרה מותאמת. ילדים ומבוגרים עם ADHD לא רק מתמודדים עם מוח שפועל באופן שונה – אלא גם עם תחושת כישלון, אשמה וביקורת עצמית שנבנית לאיטה במשך שנים. ילדים עם ADHD הם פעמים רבות יצירתיים, מהירי חשיבה, רגישים ובעלי אינטואיציה חזקה. כאשר הם מקבלים את התמיכה הנכונה, הם פורחים.

  • הדרכה לתזונה מותאמת ADHD

    ישנה תזונה אשר מחמירה תסמיני ADHD, וישנה תזונה אשר משפרת תסמיני ADHD.
    לרשימת המזונות, התוספים והגורמים המשפרים או מחמירים תסמיני הפרעת קשב וריכוז >
    3 הצעות לארוחות בוקר עשירות באצטילכולין >

  • ספורט אסטרטגי

    ספורט אסטרטגי דורש חשיבה מהירה תוך כדי תנועה, תכנון עתידי וקריאת מהלכים, קשב לסביבה משתנה, עיכוב תגובה (לא לפעול מיד על דחף), ויסות רגשי במצבי לחץ, קבלת החלטות בזמן אמת, התמודדות עם תסכולים, הפסדים וטעויות ועוד. כל אלה, יחד, מאמנים בדיוק את התפקודים הניהוליים שנפגעים ב־ADHD, ובצורה טבעית, חווייתית ומוטיבציונית.
    בנוסף, ספורט אסטרטגי מעניק הזדמנות לחוות הצלחה דרך כישורים טבעיים אצל ילדים רבים עם ADHD: תגובתיות מהירה, חושים חדים, זיהוי דפוסים.
    והמשוב המיידי מהמשחק מייצר חוויה של שליטה עצמית, יכולת, ערך, ושייכות, מרכיבים עמוקים של ריפוי רגשי.

ואם הילד לוקח תרופה לטיפול בתסמיני הפרעת קשב וריכוז ADHD?

הגישה הטבעית יכולה להתווסף לטיפול תרופתי קיים. הטיפול התרופתי מביא להקלה של הסימפטומים (אצל חלק מהנוטלים) באופן זמני בלבד. כאשר מפסיקים לקחת את התרופה, התסמינים חוזרים. בנוסף, לכל תרופה ישנן תופעות לוואי פיזיולוגיות ונפשיות.

בעזרתו של התרגול המוחי היומיומי לפי הגישה הטבעית לטיפול ב-ADHD, המוח מתפתח וגדל נפחו באזורים החסרים וכמות הנוירוטרנסמיטרים במרווחים הסינפטיים גדלה. ולכן התסמינים של ההפרעה הנוירו-התפתחותית מתפוגגים לאיטם, לאורך שבועות, חודשים ושנים – והשינוי הזה הוא קבוע.

המחקר מגלה כי לאחר אימון מוחי יומיומי הכולל פיתוח מערכות יחסים בטוחות, במהלך כמה חודשים התסמינים פוחתים משמעותית, עד כי אצל רבים מהילדים והבוגרים אין עוד צורך בטיפול התרופתי.

המלצות הורים לילדים עם ADHD:

מיכל רווח שדה

אימא לילד עם ADHD

"כשפגשתי את מיכל לראשונה בקליניקה הייתי כל כך מיואשת. המצב בבית היה לא טוב. צעקות, טריקת דלתות, הילד שלי, בן 12, היה בורח מהבית לא פעם והיינו מחפשים אחריו בכל העיר. למדנו לדבר איתו אחרת, להכיל את התנהגותו. לתת לו מקום בטוח לחזור אליו. עכשיו הוא מרגיש שאנחנו רואים אותו. מיכל אהובה, כל ההתקדמות הזו היא בזכותך. אנחנו ממליצים עלייך לכולם. תודה!"

 

עידו אגסי

אבא לילדה עם ADHD

"הגענו למיכל מותשים מאוד מהדינמיקה המשפחתית הלא נעימה, מותשים מהמריבות הבלתי פוסקות עם הילדה. מההאשמות ההדדיות. למדנו ולומדים לתקשר עם הילדה, בתוך הזוגיות ועם עצמנו. למדנו דרכים להתמודדות שמאפשרות לנו להוריד את המתח בבית. הפכנו לבית בטוח, מגן, חומל, בתהליך מאיר עיניים. מיכל יקרה, תודה לך מקרב לב."

 

ליאורה לשם

אימא עם ADHD לילדה עם ADHD

"איזה תהליך עברנו… לא פחות ממרתק! למדתי על עצמי, על הילדה המתבגרת שלי, עלינו כהורים, כמשפחה, כגוף תומך. התפרקתי לגורמים ובניתי את עצמי מחדש בדמות האימא המאמנת בעוד מיכל מחזיקה את ידי ומרוממת את רוחי. ממליצה בחום על ההדרכה ועל מיכל! זכינו בך, תודה!"

 

טלי בנימין

אימא עם ADHD לילד עם ADHD

"הדרכת ההורים הטובה ביותר שהייתי בה, והייתי בהרבה מאוד הדרכות לאורך השנים האחרונות. מיכל מדויקת בהסבריה ומעצימה. הרגשתי שאני מסוגלת. מיכל העניקה לי תובנות מעולם המדע ומעולם הרוח והנפש. נתנה לי כלים ליישום בבית ואפילו כלים ליישום בכיתה! המלצתי למחנכת וגם היא מיישמת בשמחה. תודות למיכל החיים של הילד שלי השתנו לטובה, גם החיים של כולנו. אני מברכת אותך בכל בוקר, מיכל. עלי והצליחי!"

 

לפרטים נוספים אודות התהליך, אנא צרו קשר:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    הערות

    [1] אימון מוחי בגישתם של חוקרי מוח פורצי דרך בתחום >

    המוליך העצבי האחראי על ריכוז, זיכרון ושקט פנימי – אצטילכולין
    ביוכימיה

    המוליך העצבי האחראי על ריכוז, זיכרון ושקט פנימי – אצטילכולין

    אצטילכולין הוא נוירוטרנסמיטר מרכזי שמאפשר לנו לזכור, להתרכז, לנוע, לנשום ולחוש שקט פנימי. אך העולם המודרני, עם הקצב הגבוה, הלחץ,

    3 ארוחות בוקר עשירות באצטילכולין – הפרעת קשב וריכוז, ADHD
    ביוכימיה

    3 ארוחות בוקר עשירות באצטילכולין – הפרעת קשב וריכוז, ADHD

    אצטילכולין: שליח המוח לשקט, ריכוז ותנועה אצטילכולין הוא מוליך עצבי חיוני, אחד מאותם חומרים ביוכימיים שמאפשרים למוח ולגוף לתקשר בהרמוניה.

    תזונה ו־ADHD: דיאטות אלימינציה משפרות תסמיני הפרעת קשב וריכוז
    מערכת העצבים

    תזונה ו־ADHD: דיאטות אלימינציה משפרות תסמיני הפרעת קשב וריכוז

    הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מכירים את הקשיים היום־יומיים: חוסר שקט, קושי בריכוז, התפרצויות, שינה לא רגועה ועוד.

    מהן הסיבות ל-ADHD? תורשה, סביבה ואפיגנטיקה
    ביולוגיה

    מהן הסיבות ל-ADHD? תורשה, סביבה ואפיגנטיקה

    מקובל בקרב החוקרים בתחום, כי ADHD הינה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר ב-80% מהמקרים, לערך, מקורה גנטי. אך גנים אינם פועלים בחלל

    גיזום סינפטי במוח המתפתח וההשפעה על ADHD
    בעיות זיכרון

    גיזום סינפטי במוח המתפתח וההשפעה על ADHD

    מה גילו בקיימברידג' על הדרך בה אנו חושבים? במוחו של ילד צעיר מתרחשת פעילות עצבית עשירה, צבעונית ונמרצת. מאות מיליארדי

    מתי תסמיני ADHD מתחילים לדעוך? ומה הקשר להבשלת המוח?
    אימון מוחי

    מתי תסמיני ADHD מתחילים לדעוך? ומה הקשר להבשלת המוח?

    הורים רבים שואלים: האם ADHD "עובר" עם הגיל? האם הילד שלי יתבגר ויתייצב, ירגיש מווסת? או שה-ADHD יישאר איתו לכל