מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » תודעה » פנתאיזם » אלברט איינשטיין, "פנתאיסט מדעי"

אלברט איינשטיין, "פנתאיסט מדעי"

מיכל הררי נובמבר 11, 2024 10:05 אין תגובות

פנתאיזם: אלוהים כהתגלמות היקום כולו

פַּנְתֶאִיזְם ("הכל אלוהים") היא תפישה פילוסופית-דתית הקובעת שאלוהים וזהות הטבע הם אחד. לפי רעיון זה, כל מה שקיים – מכוכבים ופלנטות ועד אטומים ואפילו מחשבות – הוא חלק מהאלוהי.

אין הפרדה בין האל ליקום: היקום כולו הוא ביטויו של אלוהים, ולכן כל חוקי הפיזיקה, האנרגיה והחומר הם חלק מהאלוהות עצמה.

שפינוזה נחשב לאחד ההוגים הבולטים של הפנתאיזם, תורתו על "אלוהים הוא הטבע" מייצגת תפישה זו. עבורו, הטבע אינו רק יציר כפיו של אלוהים אלא גם התגלמותו של אלוהים. אין כאן ישות חיצונית שמנהלת את העולם, אלא כוח פנימי, אימננטי, שמנהל את העולם באמצעות חוקיות מופלאה ומסודרת. תפישת הפנתאיזם רואה ביקום כולו, ובכל היבט של המציאות, חלק מהשלמות האלוהית.

אלברט איינשטיין, 1925. פנתאיסט מדעי

אלברט איינשטיין כ"פנתאיסט מדעי"

איינשטיין ראה את עצמו כמי שמאמין ב"אלוהים של שפינוזה", ושילב בין העקרונות הפנתאיסטיים של שפינוזה לבין עקרונות המדע.

מבחינת איינשטיין, תורת היחסות וחוקי הפיזיקה היו גילויים של הסדר האוניברסלי, שהם בעצם ביטויו של אלוהים.

הוא מצא ביופי ובסדר הקוסמי ביטוי לתחושת הפלא והקדושה, תחושה שעבורה לא היה צריך ישות אלוהית חיצונית, כמו באמונה הדתית המסורתית. הפנתאיזם, כפי שהבין אותו, נתן משמעות עמוקה לעולם ולעבודתו כמדען, כי הוא האמין שהחקירה המדעית היא גם גילוי של האלוהי.

מוסריותו של איינשטיין כנגזרת של הפנתאיזם

הגישה הפנתאיסטית השפיעה לא רק על תפישתו הקוסמית של איינשטיין, אלא גם על תפישתו המוסרית.

אם כל דבר הוא חלק מהשלם האלוהי, אזי יש לראות את כל הברואים ואת כל מרכיבי היקום כקשורים זה בזה.

תפישת המוסר של איינשטיין נבעה מההכרה שהאדם אינו ישות מבודדת אלא חלק מהמארג הקוסמי, ולכן כל פעולה של האדם משפיעה על השלם. איינשטיין האמין כי הכרה באחדות זו יכולה להוביל את האדם למוסריות עמוקה יותר, שמבוססת על כבוד והערכה לכל מה שקיים.

עבורו, המוסריות האמיתית אינה נובעת מהוראות דתיות או מפחד מעונש, אלא מתוך הבנה שכל בני האדם, וכלל החיים, הם חלק מהמארג האלוהי האחד. תפישה זו מתבטאת בכבוד לחיים, בהימנעות מאלימות ובשאיפה לעשיית טוב למען הכלל. הוא טען שהמטרה המוסרית העליונה היא התפתחות אישית-רוחנית, שתוביל לחמלה ולצדק חברתי, מתוך הכרה שכולנו חולקים את אותו עולם ואת אותם חוקים קוסמיים.

דוגמה לפרקטיקה מוסרית: שלום, שוויון ואחריות חברתית

הפנתאיזם של איינשטיין הביא אותו לפעול לקידום השלום, לשוויון זכויות ולהתנגדות לאפליה, מתוך הכרה שכולנו קשורים בקשרים בלתי נפרדים זה בזה. באחד מציטוטיו, אמר: "חיי היחיד יהיו משמעותיים רק אם הם יוקדשו לחיים חברתיים" [1], והוסיף שהאדם חייב להכיר במגבלותיו ולפעול בצניעות מתוך תחושת אחריות למען טובת הכלל. בכך ביטא רעיון פנתאיסטי עמוק – שכן לראות את כל בני האדם כמשפחה אחת, וכחלק ממארג הקיום, זהו עקרון מרכזי בתפישה הפנתאיסטית.

מעבר לכך, איינשטיין התנגד למלחמות ונאבק על זכויות אזרח, במיוחד לאור אירועי השואה. תחושת האחריות הקוסמית שלו דחפה אותו לקדם את רעיון השלום והפנתאיזם שבאמונתו חיזק את השקפתו לפיה עלינו לפעול מתוך סולידריות והבנה עמוקה שהנזק שאנו עושים לאחרים הוא נזק למארג הכללי של הקיום בו אנו עצמנו חלק.

הכרה באחדות של כל היקום

רעיון פנתאיסטי נוסף, שהוביל את איינשטיין לתפישת מוסריות כללית, הוא הרעיון של אחדות היקום. הוא האמין שהרמוניה זו נוגעת ללב ליבת הקיום ושעלינו לכבד אותה. לפי רעיון זה, אנו "כאן" לא מתוך ייעוד מיוחד, אלא כחלק מתהליך בלתי פוסק של קיום. מתוך הכרה זו, פיתח גישה מוסרית שדגלה במתן כבוד לכל אדם, חיה או מרכיב בטבע. איינשטיין הבין שעלינו לשמור על קשר זה עם העולם, ולא להרסו.

אחד הביטויים היפים של רעיון זה היה תפישתו שהמדע הוא כלי לחיבור עם האלוהי.

המחקר המדעי היה בעיניו גילוי של הסדר הקיים והבנת החוקיות הנצחית שאינה משתנה. במובן זה, כל גילוי מדעי היה צעד נוסף בדרך להבנת "האלוהים של שפינוזה".

תחושת דתיות ללא דת: "דתיות קוסמית"

בניגוד לדתות המאורגנות, שרואות באלוהים ישות בעלת אישיות, אמונתו הפנתאיסטית של איינשטיין לא כללה פולחן דתי, אלא התמקדה במה שהוא כינה "דתיות קוסמית". "דתיות" זו היא יראת כבוד כלפי היקום והכרת תודה על עצם הקיום. לדבריו, תחושת הדתיות הקוסמית היא המניעה את המדען לגלות את סודות הטבע ולהבין את החוקים הקוסמיים המניעים את היקום.

איינשטיין ראה את המדע כדרך לחשוף את יופיו של העולם ולהתחבר לאחדות האלוהית של הטבע. זוהי גישה שאינה זקוקה לטקסים דתיים, אלא לחתירה מתמדת להבין את העולם ולהכיר במקומנו בו. בשונה מדתות שדורשות עמידה במצוות מסוימות, תחושת הדתיות הזו היא דרך אינטואיטיבית, שמובילה את האדם לפתח מודעות מוסרית ותחושת כבוד לכלל היש.

פנתאיזם, מדע, ומוסר כדרך חיים

אמונתו של איינשטיין באלוהים של שפינוזה הפכה אותו למעין פנתאיסט מדעי – אדם המשלב בין הפלא הקוסמי למוסריות אוניברסלית. הוא ראה ביקום ישות שלמה והרמונית, ואת המוסר כהכרח שנובע מתוך אותה הרמוניה. באמצעות המדע, הוא הרגיש שהוא מתקרב לאלוהי; באמצעות הפנתאיזם, הוא פיתח תחושת אחריות מוסרית כלפי כל חלק ביקום.

תפיסתו הפנתאיסטית הניעה אותו לראות במדע כלי לקידום שלמות מוסרית ולא להסתפק בתגליות בלבד. החתירה לגילוי חוקים מדעיים הייתה חלק ממסע להבין את הסדר האלוהי של היקום, בעוד שלמורשת הפנתאיסטית שלו הייתה השפעה על יחסו לשוויון, לחמלה ולכבוד כלפי כל צורת חיים. מבחינתו, הבנת החוקיות של הטבע הייתה הדרך העמוקה ביותר להביע כבוד לאלוהות המניעה את כל הדברים, ומכאן גם לנהוג כלפי אחרים באהבה ובמוסריות.

הערות ומקורות:

[1] אמירה זו מופיעה בפרק "The World As I See It" מתוך האוסף Essays in Humanism, בו איינשטיין חולק את תפישת עולמו בנוגע לקיום האדם ולהשפעה החברתית הרצויה לחיי היחיד. בפרק זה, איינשטיין מדבר על משמעות החיים של היחיד כחלק מהחברה ומביע את אמונתו שהגשמה אישית שלמה תלויה ביכולת להקדיש את עצמנו למען טובת הכלל.

"אלוהים של שפינוזה" ברוך שפינוזה פרופ' אלברט איינשטיין

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס