מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » כאב » הדרך לחופש פנימי ואחריות קיומית – מפסיקים לזהות את עצמנו כקורבן

הדרך לחופש פנימי ואחריות קיומית – מפסיקים לזהות את עצמנו כקורבן

מיכל הררי יולי 9, 2025 16:16 אין תגובות

ההכרה הפנימית שאני לא קורבן איננה סיסמה רוחנית, אלא רגע קיומי עמוק שבו נופלת חומת ההאשמה, ונבנית במקומה חומת זהות חדשה.

כדברי יונג, אין שחרור אמתי מבלי שנפגוש את הצל שלנו. וייתכן והצל האכזר מכולם הוא ההרגל שלנו לזהות את עצמנו כמי שנפגע, כמי שאין לו בחירה, כמי שהעולם דחק אותו לפינה שוב ושוב.

הזהות הקורבנית נבנית מתוך כאב אמיתי. היא לא נולדת בחלל ריק. לעיתים היא כשורדת הכרחית אשר הנפש אימצה בתקופת הילדות שלנו, כמקום מפלט מן הכאוס, או אמצעי לדרוש חמלה כאשר העולם נדמה היה לנו קהה. אך עם הזמן, אם אנחנו מאמצים אותה לחיקנו, הזהות הזו הופכת לכלוב. כלוב שבו אני תלוי או תלויה במעשיהם של אחרים כדי להרגיש טוב או רע, שלמ/ה או שבור/ה, כלוב שבו גורלי נתון בידי כוחות חיצוניים – בעוד החירות הפנימית שלי מסתתרת מאחורי הסורגים.

תודעת קורבן

הסטואיים לימדו אותנו שאין ביכולתנו לשלוט במאורעות החיים, אך יש בידינו תמיד את הכוח לבחור כיצד נגיב להם.

ברגע שאדם אומר בליבו: "זוהי תגובתי, זוהי בחירתי", הוא משיב לעצמו את מושכות חייו. הוא חדל להיות נתון לגחמות הזמן, לרצון האחר, לעוולות המציאות, והופך אדון לעולמו הפנימי.

ארווין יאלום, בפסיכותרפיה האקזיסטנציאלית, תיאר את אחריותו של האדם כחלק מהעומס הקיומי שלנו. אותו עול משחרר שבו איננו יכולים עוד לטעון שהאחר אשם בגורלנו. האחריות היא ההתחלה של נטילת החופש לידינו. כאשר אנו לוקחים את האחריות על עצמנו, אנחנו מפסיקים להיות ה"מגיבים" ומתחילים להיות היוצרים. לא קורבנות של הנסיבות, אלא מחוללי מציאות.

בחירה היא שורש הזהות החדשה

ברגע בו אדם אומר לעצמו: "יכול הייתי ליפול, אך אני בוחר לקום", נולדת בו מהות חדשה. זהו רגע של טרנספורמציה פסיכולוגית, בו אנחנו מתבוננים במראה ואיננו עוד הנפגע הנצחי. אלא אדם שלם, חי, פועל, יוזם, גם מתוך הכאב, ואולי דווקא מתוך הכאב.

הבחירה איננה תמיד קלה. לפעמים היא מבקשת שנביט בילדותנו ללא זעם, שנראה את הורינו הפוגעים ונסכים לומר: "הם שגו, ואני עדיין בוחר/ת לא לשחזר את הכאב הזה." זוהי הכרזה רדיקלית של חירות: אני איני מוכרח/ה להמשיך את המעגל.

העולם אינו "גורם לי". אני מגיב/ה לו

תודעת הקורבן פועלת על ציר סיבתי: העולם "עשה לי", ו"לכן אני כך". אך ברגע שאני משנה את המבנה הזה ומכונן/ת אותו מחדש כך: "העולם קרה, ואני בוחר/ת את תגובתי", מתרחשת תזוזה תודעתית עמוקה. אני הופך/ת מישות מופעלת, לישות פועלת.

אין כאן הכחשה של כאב, אלא תרגול של שליטה עצמית ושל כבוד עצמי. מתוך רצון לאינטגרציה: אני מכיר/ה בפצע, אך איני נותן/ת לו לנהל את חיי.

האחריות הינה קרקע פורייה לשינוי אמתי

האחריות האישית איננה עונש אלא זכות. יונג טען כי מה שלא נביא למודעות, יתנהל בחיינו כגורל. ברגע שאנו רואים כיצד אנו מגיבים מתוך הרגל, מתוך תבנית קורבנית, ומוכנים לקחת אחריות על הדרך בה אנו מפרשים את המציאות, מתרחש ריפוי.

אנו חומלים על עצמנו, אך גם מזמינים את עצמנו לגדול. במקום לומר "העולם גרם לי לעשות זאת או להרגיש כך", אנחנו אומרים:

"אני בוחר/ת להפסיק את השרשרת הזו. אני בוחר/ת להגיב אחרת. בהתאם לערכים של האדם שאני רוצה להיות."

וכך, באיטיות ובנחישות, אנו מפסיקים להזדהות עם התסריט הקורבני, ונכנסים למקום של נוכחות, השפעה ובגרות נפשית.

כשהעולם מאבד את רחמיו, אנחנו אלו שנדרשים להעניק את החמלה לעצמנו. כשסופת החיים מטלטלת אותנו, עלינו לזכור, כי אין איש מלבדנו שיכול לקבוע את כיוון הספינה.

תרגול עומק: ממקום הקורבן למקום של בחירה

מטרת התרגול: לזהות מתי אנו נופלים לתודעת קורבן, ולהמיר אותה באחריות רגשית, בחירה חופשית ועוצמה פנימית.

משך מומלץ: 15–25 דקות, רצוי בכתיבה שקטה.

שלב ראשון: זיהוי הדפוס

שב/י בנחת, נשום/י עמוק, וענה/י לעצמך בכנות:

  1. מהו מצב אחד בחיי שבו אני מרגיש/ה ש"עשו לי", ש"אני הקורבן"?

  2. מה אני מספר/ת לעצמי על האדם שפגע בי או על הסיטואציה? מהו הנרטיב שלי?

  3. איזה רגש שולט בי כשאני חושב/ת על המצב הזה? (כעס, פחד, עלבון, חוסר אונים וכו’)

כתוב/כתבי ברשימה חופשית את כל מה שעולה, בלי צנזורה. אפשר אפילו לכתוב את זה במילים של ילד/ה פנימי/ת, למשל: "זה לא הוגן", "הוא הרס לי", "אני לבד".

שלב שני: זיהוי האמונה הקורבנית

  1. מה אני מאמין/ה שאין לי בסיטואציה הזו? איזה צורך שיש לי, לא מתמלא? (שליטה? חופש? אהבה? כבוד?)

  2. מה אני מאמין/ה שהאדם האחר היה צריך לעשות, ולא עשה?

  3. האם אני מרגיש/ה שהתגובה שלי "כפויה עליי", שאין לי ברירה אלא להרגיש כך?

זהו הרגע לזהות שהמקום הזה, שבו נדמה שאין לי שליטה, הוא ליבת הזהות הקורבנית. עצם ההכרה בזה כבר מפחיתה את אחיזתו.

שלב שלישי: מעבר לעמדה של בחירה

ענה/י לעצמך:

  1. מהי הבחירה שכן יש לי בתוך הסיטואציה הזו, גם אם היא קטנה?

  2. אילו אפשרויות תגובה אחרות עומדות לרשותי, גם אם הן לא פשוטות?

  3. איך הייתי רוצה לפעול, אילו לא הייתי מרגיש/ה קורבן?

עתה עצום/י עיניים, ודמיין/י את עצמך פועל/ת מתוך בחירה. איך זה מרגיש בגוף? איך נראית הבעת הפנים שלך? איך מרגיש הלב?

שלב רביעי: נוסח חדש – שפת אחריות

כתוב/כתבי מחדש את הסיפור שלך, כך שלא תישען על אשמה של האחר, אלא תתחיל במילים:

"המצב שקרה הוא _______, ואני בוחר/ת להגיב אליו כך: _______."

לדוגמה:

"חשבתי שהם לא שמעו אותי. הרגשתי בלתי נראית. זה כאב. אבל אני בוחרת לא לנהל את חיי מתוך עלבון. אני בוחרת לדבר את הגבולות שלי ברוך ובבהירות."

שלב חמישי: עיגון 

בחר/י מילה אחת שתייצג את הכוח החדש שלך:
למשל: "בחירה", "עוצמה", "שחרור", "בגרות", "אחריות", "דרור"

רשום/י את המילה הזאת על פתק קטן ושמור/י אותה במקום שבו תיתקל/י בה בימים הקרובים.
בכל פעם שתראה/י אותה, חזור/חזרי בלב על המשפט:

"אני האדם שבוחר את תגובתי."

ארווין יאלום קארל גוסטב יונג

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס