מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » פסיכולוגיה » תיאוריית ההיקשרות של ג'ון בולבי ומרי אינסוורת'

תיאוריית ההיקשרות של ג'ון בולבי ומרי אינסוורת'

מיכל הררי נובמבר 22, 2024 10:53 אין תגובות

חקר הקשרים האנושיים

תיאוריית ההיקשרות (Attachment Theory) של ג'ון בולבי היא פריצת דרך בפסיכולוגיה ההתפתחותית ובחקר הנפש האנושית. בולבי הצליח להגדיר כיצד מערכות יחסים מוקדמות, כבר מהינקות, מעצבות את מבנה האישיות שלנו, את מערכות היחסים שלנו בבגרות ואת הדרך בה אנו חווים אהבה, פחד, אמון ודחייה.

הרעיון נולד מתוך החוויה

ג'ון בולבי נולד בשנת 1907 בלונדון למשפחה מהמעמד הגבוה. כילד, הוא בילה זמן רב עם מטפלות ואומנות, וחווה קשר מצומצם עם הוריו – תופעה נפוצה באותה תקופה בקרב משפחות מהמעמד הגבוה באנגליה. בולבי חווה פרידה מאומנת אהובה בגיל 4, חוויה שהשאירה עליו חותם עמוק. מאוחר יותר, הוא תיאר אירוע זה כטראומטי, מה שעורר בו עניין עמוק בנפש הילד ובחשיבות הקשר בין ילד לדמות מטפלת. הוא למד רפואה ופסיכואנליזה באוניברסיטת קיימברידג'. במהלך הכשרתו, הוא עבד עם ילדים שהיו חוסים במוסדות בעקבות חוסר יציבות במשפחותיהם – חוויה שהשפיעה על פיתוח התיאוריה שלו.

השפעות על פיתוח התיאוריה:

זיגמונד פרויד: בולבי קיבל מפרויד את הרעיון שהקשרים המוקדמים עם ההורים מעצבים את נפש הילד. עם זאת, בניגוד לפרויד שהתמקד בדחפים מיניים ובתסביכים פנימיים, בולבי הדגיש צורך ביולוגי וקיומי בקשר קרוב עם דמות המטפלת.

הנרי הרלו (ניסויים בקופי רזוס): הרלו ביצע ניסויים שבהם הופרדו קופים צעירים מאמותיהם. הוא מצא כי הקופים העדיפו מגע חם ואימהי על פני מקורות מזון – מה שהמחיש עד כמה קרבה פיזית ורגשית חשובה להתפתחות.

בולבי הושפע מעבודתו של קונרד לורנץ, אשר חקר כיצד אפרוחי אווזים "נצמדים" לאמם מיד לאחר הבקיעה. לורנץ הראה שתהליך זה, הנקרא החתמה (Imprinting), הוא קריטי להישרדותם של בעלי חיים. בולבי טען כי אצל בני אדם קיימת צורת היקשרות דומה, אך מורכבת יותר. הוא האמין שמנגנון זה הוא תוצאה של אבולוציה – תינוקות שנקשרים להוריהם ומחפשים קרבה אליהם נמצאים בסיכון נמוך יותר לסכנות, ולכן בעלי סיכוי גבוה יותר לשרוד.

הנחות יסוד בתיאוריה של בולבי – הבסיס להיקשרות

צורך בהיקשרות הוא מולד וביולוגי:

בולבי טען כי הצורך בקשר עם דמות מטפלת (לרוב האם) הוא אינסטינקטיבי, בדומה לצורך במזון או שינה. הקשר הזה הוא לא רק רגשי אלא קיומי – תינוקות חייבים לייצר קשרים כדי לשרוד.

דמות ההיקשרות מספקת "בסיס בטוח":

כשהדמות המטפלת היא עקבית, זמינה ומספקת חום וביטחון, הילד מפתח תחושת אמון וביטחון בעולם. הילד מרגיש נוח לחקור את הסביבה מתוך הידיעה שיש לו "בסיס" לחזור אליו.

תינוקות יפתחו היקשרות לדמות מטפלת גם אם הדמות אינה מושלמת:

בולבי הדגיש שהיקשרות מתרחשת בכל מצב, גם כאשר ההורה אינו מגיב תמיד בצורה אופטימלית. תינוק ייקשר גם להורה שמספק קשר חלקי בלבד, משום שהצורך בקשר הוא חיוני להתפתחות.

היקשרות מוקדמת משפיעה על כל מערכות היחסים העתידיות:

הילד לומד באמצעות הקשר הראשוני כיצד בני אדם מתנהגים וכיצד מערכות יחסים עובדות. הייצוגים הפנימיים האלו נקראים "מודלים פנימיים" (Internal Working Models).

שלבי התפתחות ההיקשרות לפי בולבי

שלב טרום-היקשרות (0-6 שבועות):

התינוק מפגין רפלקסים מולדים (בכי, חיוך) שמטרתם לגרום למטפל להתקרב ולספק טיפול.

שלב היווצרות ההיקשרות (6 שבועות עד 6 חודשים):

התינוק מתחיל לזהות דמויות מוכרות ומפתח העדפה להוריו.
בשלב זה הוא עדיין אינו מפגין חרדת פרידה משמעותית.

שלב היקשרות ברורה (6 חודשים עד שנה):

הילד מראה סימני חרדת פרידה כשההורה עוזב את החדר ומפגין שמחה כשהוא חוזר.

שלב היווצרות מערכת יחסים הדדית (שנתיים ואילך):

הילד מבין שלהורה יש חיים מחוץ להיקשרות אליו, אך הוא בטוח שניתן להישען עליו בעת הצורך.

"המצב הזר" – הניסוי פורץ הדרך של אינסוורת'

מטרת הניסוי

מרי אינסוורת', שעבדה לצד בולבי, ביצעה מחקר מעמיק שנקרא "המצב הזר" (The Strange Situation). הניסוי של אינסוורת' נועד לחקור כיצד ילדים בגיל שנה מגיבים למצבים של פרידה ושיבה של דמות ההיקשרות שלהם (בדרך כלל האם).

מטרת הניסוי הייתה לבדוק את איכות ההיקשרות של הילד על ידי יצירת מצב המאפשר לבחון לחץ, פרידה, ומפגש מחדש.

התנהלות הניסוי:

  1. האם והילד נכנסים לחדר משחק לא מוכר.
  2. האם יושבת בזמן שהילד חוקר את החדר.
  3. זר נכנס לחדר ומשוחח עם האם, ובהמשך מנסה לתקשר עם הילד.
  4. האם עוזבת את החדר ומשאירה את הילד עם הזר.
  5. האם חוזרת לחדר והזר עוזב.
  6. האם עוזבת שוב, הפעם הילד נשאר לבד.
  7. הזר חוזר לחדר.
  8. האם חוזרת בפעם האחרונה ומנחמת את הילד.

אינסוורת' חיפשה:

  • את התגובה לעזיבת האם.
  • התגובה כשזר נשאר בחדר.
  • התגובה לשובה של האם – האם הילד נרגע או ממשיך להראות מצוקה?

ממצאים מרכזיים – סגנונות ההיקשרות

לפי הניסוי, נמצאו כמה סוגים של סגנונות היקשרות לאם:

1. היקשרות בטוחה (Secure):

  • בהיקשרות בטוחה, הילד מביע מצוקה קלה כשאמו עוזבת, אבל נרגע במהירות כשהיא חוזרת.
  • הילד משתמש באם כבסיס בטוח שממנו ניתן לחקור את הסביבה.
  • בבגרות, ילדים אלו נוטים לפתח מערכות יחסים בריאות.

2. היקשרות נמנעת (Avoidant):

  • בהיקשרות נמנעת, הילד כמעט ואינו מגיב כאשר האם עוזבת, וממשיך לשחק כאילו דבר לא קרה.
  • כשהאם חוזרת, הילד נמנע מקשר עין או מגע פיזי.
  • בבגרות, ילדים אלו מתקשים לייצר אינטימיות ומעדיפים עצמאות יתרה.

3. היקשרות חרדה/אמביוולנטית (Anxious/Ambivalent):

  • בהיקשרות חרדה, הילד מגיב בעוצמה רבה כשאמו עוזבת ומתקשה להירגע כשהיא חוזרת.
  • לעיתים, הילד נאחז באם אך גם מביע כעס כלפיה על כך שעזבה.
  • בבגרות, ילדים אלו עלולים להפוך לתלותיים ולהרגיש חרדת נטישה במערכות יחסים.

4. היקשרות לא מאורגנת (Disorganized):

  • בהיקשרות לא מאורגנת, הילד מפגין התנהגות סותרת או קופאת במקום – מתקרב לאם אך גם נרתע ממנה.
  • ההתנהגות מאופיינת בפחד וחוסר אמון כלפי ההורה.
  • בבגרות, הסגנון הזה עלול להוביל לקשרים לא יציבים ולעיתים אף להפרעות אישיות קשות.

איזה סגנון היקשרות יש לי?

קראו עוד על סוגי ההיקשרות, ובחנו – לדעתכם, איזה דפוס היקשרות יש לכם?

  • היקשרות נמנעת >
  • היקשרות לא מאורגנת >
  • היקשרות חרדה >
  • היקשרות בטוחה >

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס