מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » אוטומטיזם » "רצה" (ריצוי) – Fawn: הישרדות באמצעות ביטול עצמי

"רצה" (ריצוי) – Fawn: הישרדות באמצעות ביטול עצמי

מיכל הררי ספטמבר 3, 2024 16:31 אין תגובות

בעשורים האחרונים חלה התרחבות משמעותית בהבנת תגובות ההישרדות של מערכת העצבים האנושית. התיאוריה הפוליווגאלית של פרופ' סטיבן פורג'ס הציעה הבחנה בין שלוש תגובות עצביות מרכזיות למצבי איום – הילחם (Fight), ברח (Flight), וקפא (Freeze).

אולם בשנים האחרונות חוקרים ומטפלים מציינים דפוס רביעי, הנפוץ במיוחד בהקשרים של טראומה התפתחותית – Fawn: תגובת הרִיצוי.

במהותה, זוהי תגובה של מערכת העצבים למצבים שבהם האדם מבין, גם אם לא במודע, כי הדרך היחידה לשרוד את האיום היא להתאים את עצמו לצרכים של האחר, לבטל את רצונותיו, ולהפוך את עצמו לבלתי מאיים. זוהי בריחה מסוג שונה – לא החוצה, אלא פנימה. האדם בורח מעצמו, כדי לשמור על הקשר עם האחר, גם אם הוא פוגע, מאיים או לא עקבי.

קראו על תגובות ההישרדות של מערכת העצבים – Fight, Flight, Freeze & Fawn >

ריצוי - FAWN - תגובת מערכת העצבים האוטונומית

היבטים פיזיולוגיים של תגובת Fawn

Fawn אינה מתוארת תמיד באופן ישיר כתגובה פיזיולוגית, אך היא נובעת ממערכת עצבים שנמצאת במצב של סטרס חברתי מתמשך. מתקיים ניסיון לשמר תחושת קשר וביטחון, גם כאשר אין ביטחון בפועל.

הגוף עשוי להימצא במתח עדין ומתמשך: נשימה מהירה אך לא עמוקה, שרירים מכווצים באזורים פנימיים (בטן, לסת), תחושת חוסר נוחות בגוף במהלך מצבים בין-אישיים שיש בהם קירבה, לעיתים קושי לזהות צרכים פיזיים בסיסיים – רעב, עייפות, כאב. האדם "מתכוונן" לאחר באופן כל כך עמוק, עד שהחיבור אל עצמו נפגע.

היבטים רגשיים והתנהגותיים

Fawn מתבטאת בעיקר בדינמיקות בין-אישיות. האדם הלכוד בתגובה זו לומד לזהות סימנים לסכנה רגשית (דחייה, כעס, שיפוט) ולהגיב אליהם באמצעות איתותי פיוס, התאמה עצמית, ויתור על צרכיו שלו.

הוא מנסה לקרוא את צרכיו של האחר ולהתיישר לפיהם, גם על חשבון רצונותיו, אמונותיו ותחושותיו. זוהי אסטרטגיה של הישרדות רגשית: "אם אהיה נעים, מועיל ובלתי מאיים אז לא יפגעו בי." אבל היא גובה מחיר גבוה. האדם נעשה בלתי נראה לעצמו.

מאפיינים נפוצים כוללים:
  • קושי לומר "לא", להציב גבולות, או להביע אי הסכמה

  • צורך עז לרַצות, להתאים, למנוע עימות

  • תחושת זהות מטושטשת או מבוססת על אישורים חיצוניים

  • נטייה למשוך אנשים דומיננטיים או מניפולטיביים

  • הצפה רגשית במצבים של אכזבה, דחייה או ביקורת

מקורות התגובה – טראומה התפתחותית והיעדר ביטחון רגשי

בבסיסה של תגובת Fawn עומד צורך הישרדותי עמוק: לשמר את הקשר בכל מחיר.

ילדים שגדלו בסביבה בה אהבה הייתה מותנית, נוכחות ההורה הייתה בלתי צפויה, או שבה הבעת צורך אישי נענתה בכעס או התעלמות – לומדים לוותר על עצמם כדי לשמור על קשר עם המבוגר.

במקרים אלו, הילד מפתח תחושת אחריות כלפי רגשותיו של ההורה.

הוא לומד להיות שקט כשצריך, רגיש מדי, טוב מדי – לא כי הוא באמת כזה, אלא כי זה מה שמאפשר לו לקבל פירור של תשומת לב. עם השנים, הדפוס הזה מתקבע. הבוגר ממשיך לרַצות גם כשאין איום ממשי, גם כאשר הוא בסביבה בטוחה. והחמור מכל – הוא מתקשה לזהות מתי הוא עושה זאת, כי ההתרחקות מעצמו הפכה לדרך חיים. אין הוא רואה את עצמו.

השלכות של Fawn כרוני

כאשר תגובת Fawn הופכת לאוטומט שמנהל את הקשרים הבין אישיים שלנו, נוצרת זהות מבוססת-התאמה: האדם אינו יודע מה הוא רוצה, מה נכון לו, או מה הוא מרגיש באמת.

הוא נמשך למערכות יחסים לא סימטריות, מתקשה להרגיש חופש רגשי, ולעיתים חווה דיכאון או חרדה שמקורם אינו ברור – כי אין לו שפה לזהות את חוויותיו.

במערכת העצבים, מדובר במתח כרוני עדין אך עקבי. אין התרסקות, אבל גם אין רוגע אמיתי. האדם נמצא בהאזנה מתמדת לסביבה, וכמעט תמיד "מכויל כלפי חוץ".

ריפוי: הדרך חזרה פנימה

ריפוי מתגובת Fawn כולל בנייה עדינה של תחושת עצמי בטוחה. זהו תהליך עמוק של זיהוי: איפה נגמרים הרצונות של האחר – ואיפה מתחילים שלי.

הוא כולל תרגול הצבת גבולות בטוחים, זיהוי תחושות גוף כעוגן, למידה הדרגתית של קונפליקט כמשהו שאינו בהכרח סכנה, ובניית חוויה של קשר שמבוסס על אותנטיות – לא רק על תפקוד.

המטרה אינה לבטל את היכולת להתחשב באחר, אלא להשיב אליה בחירה. כשהמערכת העצבית לומדת שאפשר לשמור על קשר גם כשאינך מתנצל על עצמך – נוצר שחרור אמיתי.

Fawn היא תגובת הישרדות עדינה, שקטה ומוסווית, אך עוצמתית. זו הדרך שבה מערכת העצבים למדה לשמור על קשר דרך ביטול עצמי. היא מופיעה לרוב אצל אנשים רגישים, אינטואיטיביים, שניסו כל חייהם להיות "נוחים", "טובים", "מובנים".

אבל ריצוי איננו חיבור – הוא עסקה שבה אדם מוחק את קולו כדי להבטיח שלא יינטש.

תהליך ההחלמה מאפשר לגוף ולנפש ללמוד מחדש: מותר לי להיות מי שאני, גם בתוך קשר. מותר לי להיות שלם, גם אם זה לא תמיד נעים לאחרים. וזו, אולי, החירות העמוקה ביותר שאדם יכול להעניק לעצמו.

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לליווי במהלך מסע ההחלמה שלכם, אשמח לעזור לכם. צרו איתי קשר >

על מערכת העצבים, טכניקות הרגעה ועוד >

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס