מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » דיכאון » טראומה כעימות עם חרדת המוות: ארווין יאלום

טראומה כעימות עם חרדת המוות: ארווין יאלום

מיכל הררי דצמבר 12, 2024 9:53 אין תגובות

התמודדות עם הסופיות – טראומה כעימות עם חרדת המוות

טראומה היא אירוע שמוציא את האדם מאזור הנוחות של השגרה ומאלץ אותו להביט באמיתות הקיום באופן חד ובלתי מתפשר. אחת האמיתות המרכזיות שהטראומה חושפת היא סופיותו של האדם, הידיעה שחייו אינם מובטחים, שהקיום שברירי, ושאין לו שליטה מוחלטת על גורלו. לעיתים המפגש עם הסופיות הוא ישיר – במקרה של תאונה, מחלה מסכנת חיים או אובדן של אדם קרוב – ולעיתים מדובר במוות סימבולי, כמו קריסת זהות, אובדן אמונה, או פירוק מערכת יחסים משמעותית שהגדירה את האדם.

חרדת המוות: הפחד הבלתי נמנע שאנו מדחיקים

ארווין יאלום, פסיכיאטר ופילוסוף אקזיסטנציאליסטי, טען כי חרדת המוות היא אחת החרדות היסודיות ביותר של האדם, אך היא לרוב נמצאת ברקע, מוסתרת מאיתנו. מרבית האנשים אינם מתמודדים עם חרדת המוות באופן יומיומי, משום שאם היו עושים זאת, חייהם היו הופכים בלתי נסבלים. לכן, רוב הזמן אנו מוצאים דרכים להדחיק את הידיעה הזו – באמצעות שגרה, תעסוקה, מערכות יחסים, או אמונה בכך שהעולם ימשיך להתנהל כפי שהוא תמיד.

אולם, כאשר אדם חווה טראומה, ההדחקה נשברת, וחרדת המוות עולה אל פני השטח במלוא עוצמתה.

פתאום הוא נאלץ להתמודד עם שאלות כמו:

  • האם אני באמת בטוח?
  • מה אם החיים שלי יסתיימו בטרם עת?
  • מה קורה אחרי המוות?
  • האם יש משמעות לכל זה, או שהכל אקראי וחולף?

השאלות הללו עשויות להוביל לפאניקה, לחרדה עמוקה, ולתחושת ריקנות קיומית. האדם עשוי להרגיש שהוא מאבד שליטה, שהמציאות אינה כפי שחשב, ושהדברים שאחז בהם עד כה כעוגנים לחייו – כסף, הצלחה, סטטוס, אמונות – אינם מספקים לו עוד ביטחון קיומי אמיתי.

מוות פיזי ומוות סימבולי: שני סוגים של אובדן

חשוב להבין שהתמודדות עם סופיות אינה נוגעת רק למוות הפיזי. בני אדם חווים מוות סימבולי פעמים רבות לאורך חייהם: סיומים, פרידות, כישלונות, או שינויי זהות עמוקים. כאשר אדם מאבד משהו שהגדיר את עצמו דרכו – זוגיות, מקצוע, בריאות, אמונה – הוא חווה סוג של מוות, שכן הוא אינו מי שהיה קודם לכן.

דוגמאות למוות סימבולי בטראומה:

  • פרידה קשה או גירושין – התחושה כי "האדם שהייתי עם בן/בת הזוג כבר לא קיים".
  • משבר אמונה – אובדן של מערכת האמונות שהעניקה ביטחון ומשמעות.
  • שינוי פתאומי בזהות – בעקבות פיטורין, פציעה קשה, או מעבר חד בחיים.
  • אובדן של אדם קרוב – המותיר תחושת ריקנות ושינוי במערך הרגשי והחברתי.

בדומה למוות הפיזי, גם מוות סימבולי מאלץ את האדם להתמודד עם העובדה שהדברים אינם נצחיים, ושכל דבר שהוא בונה, כולל הזהות שלו עצמו, עשוי להשתנות או להיעלם.

כיצד טראומה עשויה לשנות את תפישת המוות?

מעניין לגלות כי בעוד שחלק מהאנשים הופכים לחרדתיים יותר כלפי המוות בעקבות טראומה, אחרים דווקא חווים התפייסות עם רעיון הסופיות. טראומה יכולה לגרום לאדם להבין עד כמה החיים הם רגעיים ושבריריים, ובכך לגרום לו לשנות את סדרי העדיפויות שלו ולחיות באופן אותנטי יותר.

שני מסלולים אפשריים לאחר טראומה:

  1. החרדה מתגברת
    האדם מתמלא בפחד מפני המוות, נמנע מסיכונים, מתקשה ליהנות מהחיים בשל הידיעה שהם בני חלוף.
  2. השלמה וצמיחה
    האדם מקבל את עובדת הסופיות, מפסיק לבזבז את זמנו על דברים שוליים, ומתמקד בחיים מלאים יותר.

מסלול ההשלמה הוא זה שמאפשר התמודדות בריאה עם הסופיות.
במקום לברוח מהידיעה שהחיים זמניים, ניתן לאמץ אותה ולשאול: מה אני רוצה לעשות עם הזמן שיש לי?

חיים משמעותיים לאור הידיעה על הסופיות

אם אין לנו שליטה על הזמן שיש לנו, הרי שהשאלה החשובה ביותר אינה "כמה זמן נותר לי?" אלא "מה אני עושה עם הזמן שיש לי?"

התפיסה האקזיסטנציאליסטית מציעה מספר עקרונות שיכולים לעזור בהתמודדות עם הסופיות:

  1. לחיות מתוך כוונה – במקום לחיות "על אוטומט", להתחיל לבחור את המעשים והערכים החשובים באמת.
  2. ליצור חוויות משמעותיות – להשקיע במערכות יחסים עמוקות, ליצור ולתרום לאחרים.
  3. למצוא שלווה בקבלה של המציאות – להבין שהחיים הם זמניים, ולכן יש לחיות אותם בצורה מלאה בהווה.
  4. להפסיק לדחות את הדברים שחשובים לנו – לא לחכות לרגע "הנכון" כדי לעשות דברים שאנחנו רוצים, אלא להתחיל עכשיו.
  5. לראות בטראומה קריאה להתעוררות – להשתמש בהכרה בסופיות כדי לשנות את החיים באופן חיובי.

טראומה כהזדמנות לפגוש את הסופיות בצורה מודעת

טראומה מאלצת אותנו להתמודד עם אחת האמיתות הקיומיות ביותר – היותנו בני תמותה. אין זה עימות קל, ולעיתים הוא מוביל למשבר עמוק. אך אם מצליחים להפוך את המשבר להזדמנות, ניתן לגלות שהמודעות לסופיות אינה רק מקור לחרדה, אלא גם מניע לחיים אותנטיים, מלאי משמעות והגשמה.

במקום לברוח מהמחשבה על המוות, אפשר להשתמש בה כדי לחדד את השאלה:
איך אני רוצה לחיות באמת?

ארווין יאלום

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס