מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » חירות » התמודדות עם טראומה דרך עיניו של סארטר: חירות בתוך חוסר הוודאות

התמודדות עם טראומה דרך עיניו של סארטר: חירות בתוך חוסר הוודאות

מיכל הררי ינואר 4, 2025 17:59 אין תגובות

ז'אן-פול סארטר גרס כי הקיום קודם למהות – כלומר, האדם אינו נולד עם מהות מוגדרת, אלא מעצב את עצמו באמצעות בחירותיו.

לכאורה, טראומה עשויה להיראות כהפרכה לרעיון זה:

כיצד ניתן לדבר על חירות כאשר חוויות קשות מפרקות את עולמו של האדם? כאשר הוא מאבד שליטה על גופו, על נפשו או על רגשותיו? עם זאת, מנקודת המבט של סארטר, אפשר דווקא לטעון שהחוויה הטראומטית – אף שהיא נכפית על האדם מבחוץ – אינה שוללת את חירותו. להיפך, היא חושפת אותו אליה באופן חריף עוד יותר.

חירות אינה נמדדת בנסיבות, אלא בתגובה אליהן

עבור סארטר, אין משמעות לנסיבות החיצוניות כשלעצמן. מה שחשוב הוא האופן שבו האדם בוחר להגיב להן.

טראומה היא חוויה המגיעה מבחוץ, לעיתים ללא אזהרה, וכופה על האדם התמודדות עם כאב, פחד, ואובדן שליטה. אין ספק כי אירועים טראומטיים עשויים להיות הרסניים ולשנות את חייו של אדם באופן בלתי הפיך. עם זאת, מנקודת מבטו של סארטר, עצם החוויה הטראומטית אינה קובעת את זהותו של האדם – מה שקובע אותה הוא האופן שבו הוא בוחר לתפוס את החוויה, לעבד אותה, ולשלב אותה בסיפור חייו.

כאשר מדובר באדם בוגר, הבחירה כיצד להתייחס לטראומה נותרת בידיו. אמנם אין לאדם שליטה על מה שקרה לו, אך יש לו שליטה על הפרשנות שהוא מעניק לכך. זהו עיקרון יסודי בגישה האקזיסטנציאליסטית: החוויה עצמה אינה מגדירה אותנו – אלא היחס שלנו אליה.

הבחירה בין חירות להתבוססות בהגדרה חיצונית

הנטייה האנושית היא להיאחז בזהויות ובנרטיבים מוכנים מראש, לעיתים כאלה שמוכתבים לנו על ידי החברה, התרבות או הסביבה הקרובה. טראומה, על אחת כמה וכמה, עלולה לחרוט על האדם זהות מסוימת – זהות של פצוע, של חלש, של מי שנפגע ונשא צלקות שאינן ניתנות לריפוי. אך לפי סארטר, קבלת זהות כזו אינה מחויבת המציאות – זוהי בחירה, גם אם לא תמיד בחירה מודעת.

האדם יכול להישאר בתוך ההגדרה של "קורבן" – אך זוהי אינה הכרחיות שנובעת מהטראומה עצמה, אלא תוצאה של החלטה לא מודעת לקבל את ההגדרה הזו. האלטרנטיבה היא לקחת בעלות על החוויה, לא במובן של התעלמות מהכאב, אלא במובן של בחירה כיצד להמשיך לחיות, איך לתפוש את העצמי לאחר מה שקרה, ואיזו משמעות להעניק לטראומה בתוך הסיפור הרחב יותר של החיים.

החירות כאתגר – לא כהכחשה של הסבל

סארטר לא היה טוען כי טראומה אינה גורמת לסבל, או כי יש להמעיט בערכה. להפך, הוא היה מצביע על כך שהסבל הוא עובדה בלתי ניתנת לערעור –

אך החירות הקיומית נותרת תמיד, משום שהאדם לעולם אינו רק תוצאה של נסיבותיו.

זהו האתגר המרכזי: האם האדם יאפשר לטראומה לקבוע עבורו את המשך חייו, או שהוא ייקח את האחריות על האופן שבו הוא בוחר להגיב? האחריות הזו אינה קלה – הרבה יותר פשוט לומר "החיים הכריעו אותי", מאשר להכיר בכך שהאדם הוא זה שמחליט כיצד להתמודד עם מה שחווה. אך מתוך ההכרה בחירות הזו נפתחת גם הדרך לריפוי ולשינוי.

האדם כמי שמעניק משמעות לסבלו

באופן פרדוקסלי, החירות שמציע סארטר אינה רק נטל, היא גם מתנה. היא מעניקה לאדם את הכוח לקחת חלק פעיל בעיצוב חייו גם לאחר משבר קשה. אין זה אומר שהתוצאה תהיה תמיד חיובית, אך המשמעות היא שהאפשרות קיימת.

במובן זה, טראומה היא הזמנה לשאול: כיצד אני מגדיר את עצמי עכשיו? האם אני עדיין אותו אדם? מה אני יכול לקחת מהחוויה הזו – ולא רק מה היא לקחה ממני? אלה שאלות שאינן קלות, אך הן שמות את הכוח בידיו של האדם. גם כאשר משהו כופה עליו נסיבות בלתי נסבלות, נותרת לו החירות להגדיר מחדש את משמעות קיומו – לא דרך הכחשה של מה שקרה, אלא דרך ההכרה שהוא אינו רק תוצאה של עברו, אלא יוצר אקטיבי של עתידו.

טראומה כאמת קיומית: קריאה להתעוררות

החוויה הטראומטית מפגישה אותנו עם אמת בלתי נמנעת: אין לנו שליטה מוחלטת על המציאות. זהו רגע מפחיד, אך גם רגע של התפכחות. רוב האנשים חיים באשליה של שליטה ושל ביטחון, אך מי שחווה טראומה אינו יכול עוד לטפח את האשליה הזו.

סארטר היה טוען כי דווקא זו נקודת המפנה: כאשר אדם מפסיק לצפות מהעולם להיות הוגן, בטוח או צפוי, הוא משוחרר מאשליות ויכול להתחיל לחיות באמת. החירות, אם כך, אינה נעוצה בשליטה בעולם, אלא ביכולת שלנו להגדיר את משמעותנו בעולם כזה.

אי אפשר לברוח מהחירות – גם אחרי טראומה

אחד המושגים המרכזיים אצל סארטר הוא "גזר הדין של החירות" (la condamnation à la liberté). האדם נידון להיות חופשי, כלומר – גם אם הוא ירצה בכך, הוא אינו יכול לברוח מהאחריות על חייו. גם לאחר טראומה, אין דרך להימנע מבחירה: האם נישאר כלואים בתוך הסיפור של מה שקרה לנו, או שנבחר כיצד לחיות מעתה ואילך?

סארטר היה אומר שאין בריחה מהשאלה הזו. כל ניסיון לטעון "אין לי ברירה אלא להיות כפי שאני בגלל הטראומה" הוא אשליה. נכון, האירוע הטראומטי התרחש, אך המשמעות שלו עבורנו אינה קבועה מראש – היא נבנית מתוך האופן שבו אנו מתייחסים אליו.

האפשרות להפוך את הסבל למשמעות

אם אין מהות נתונה מראש, הרי שגם הטראומה אינה חייבת להיות מוגדרת כמשהו שמגביל אותנו. האדם יכול לבחור לראות בה קריאה לשינוי, לא כמכשול אלא כהזדמנות ליצירה עצמית מחודשת.

סארטר לא היה מציע "למצוא צד חיובי בטראומה", אלא לראות בה עובדה ניטרלית שניתן לתת לה משמעות חדשה. הבחירה כיצד להמשיך לחיות – האם להגדיר את עצמנו כמי שנשברו, או כמי שהפכו למודעים יותר, עמוקים יותר, חופשיים יותר – היא לגמרי שלנו.

החיים אחרי טראומה – אפשרות ליצירה עצמית חדשה

מבחינת סארטר, השאלה המרכזית היא: כיצד אנו רוצים לראות את עצמנו לאחר מה שקרה? טראומה אינה כובלת את האדם; היא מניחה בפניו אתגר של הגדרה עצמית מחודשת.

האדם יכול לבחור:

  • לראות את עצמו כמי שאיבד שליטה או כמי שהשתחרר מאשליות של שליטה
  • להגדיר את עצמו כקורבן או כמי שהפך להיות בעל תובנה עמוקה יותר
  • להיתקע בתוך העבר או להשתמש בעבר כקרקע לצמיחה

כל בחירה שאינה מודעת – היא בריחה מהחירות. אך כל בחירה שנעשית מתוך מודעות, גם אם היא קשה, מחזירה את הכוח לידינו.

מנקודת מבט סארטריאנית, טראומה אינה סתירה לחירות אלא דווקא מאמתת אותה.

אנו מגלים שאין לנו שליטה על מה שקורה לנו, אך יש לנו שליטה מוחלטת על איך אנו מגיבים לזה. זהו האתגר הקיומי האמיתי: להכיר בכך שהעולם אינו תמיד הוגן או צפוי, ודווקא מתוך כך לבחור את משמעות חיינו.

במילים אחרות – האדם אינו תוצר של הטראומה שלו. הוא תוצר של הדרך בה הוא מחליט להגדיר את עצמו אחריה.

ז'אן-פול סארטר

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס