מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » אימון מוחי » מחסור בדופמין ובנוראפינפרין כבסיס הביולוגי להפרעת קשב וריכוז ADHD

מחסור בדופמין ובנוראפינפרין כבסיס הביולוגי להפרעת קשב וריכוז ADHD

מיכל הררי מאי 5, 2024 14:43 אין תגובות

ההבנה החדשה של ADHD – בעיה במערכת הגמול

לפי מחקרים חדשים, ADHD איננה בעיה פסיכולוגית, חינוכית או רגשית, אלא בראש ובראשונה בעיה נוירוביולוגית. מדובר בליקוי בתפקוד מערכת הדופמין והנוראפינפרין (הנוראדרנלין) במוח, ובמיוחד באזורי ה־Prefrontal Cortex (קליפת המוח הקדם-מצחית) ו־Basal Ganglia (גרעיני הבסיס).

על דופמין

מוחו של אדם עם ADHD לא מייצר ולא שומר מספיק דופמין, ובכך נפגעת היכולת לעבור ממצב של גירוי – לפעולה ממוקדת מטרה.

דופמין, שהוא המוליך העצבי האחראי על מוטיבציה, תחושת תגמול, התמדה והתארגנות, אינו מופרש ברמה נורמלית אצל ילדים ובוגרים עם ADHD, ולכן המוח מרגיש ש"אין לו חשק" להתחיל או להתמיד.

הפרעת קשב ADHD אצל ילדים, טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז

זה לא חוסר רצון – זה מחסור ב"דלק מוחי"

  1. מה מתרחש במוח רגיל?
    כאשר ילד מקבל משימה (כמו להכין שיעורים או לנקות את החדר), אזורים פרונטליים במוח שולחים הוראה לפעולה, ובתגובה משתחרר דופמין באזורי גמול כמו הסטריאטום. שחרור זה של דופמין מייצר מוטיבציה להתחיל את המשימה, וכן מחזק את תחושת הסיפוק כאשר מבצעים את המשימה.

  2. מה מתרחש במוח עם ADHD?
    אצל ילדים עם ADHD יש חסר בדופמין במרווח הסינפטי. ולכן ההוראה לבצע פעולה אינה "מתורגמת" לתחושת דחף פנימי או מוטיבציה.
    התוצאה:
    – הילד יודע מה צריך לעשות, אבל אינו מסוגל להתניע את הפעולה.
    – אין מספיק הנעה פנימית.
    – אין תחושת תגמול לאחר ביצוע משימות יומיומיות.

אצל ילד עם ADHD – "המנוע לא נדלק”

המוח של ילד או מבוגר עם ADHD דומה למכונית עם מנוע מצוין, שאין לנו עבורה מפתח. הילד יכול להיות אינטליגנטי להפליא, יצירתי ומוכשר; אך כשהדופמין חסר, לא מופעלת "מערכת הגמול" עבור ביצוע המשימה, ואין מוטיבציה פנימית לפעולה.

כתוצאה מכך, הילד (או הבוגר) יימשך רק לגירויים חיצוניים חזקים, כמו מסכים, סוכר, משחקים או כל מה שגורם לזרם פתאומי של דופמין.

משימות "רגילות", כמו כתיבת עבודה או סידור החדר, לא מעוררות במוח הדחף להתחיל או להתמיד, כי הן לא נותנות למוח את מנת הדופמין שהוא זקוק לה.

השלכות הרגשיות של החסר בדופמין

הפרעת קשב לא נמדדת רק בקושי לשבת או להתרכז. ההשפעות העמוקות יותר כוללות:

  • תחושת כישלון מתמשכת: הילד מבין מה עליו לעשות, אך אינו מצליח להניע את עצמו לעשות זאת.

  • הימנעות כרונית: משימות נדחות שוב ושוב, מתוך חוסר בתחושת תגמול.

  • רגשות אשם, בושה ודימוי עצמי נמוך: "למה כולם מצליחים ורק אני לא?"

  • נטייה להתמכרויות: כפיצוי ביולוגי לחוסר הדופמין – הגוף "מחפש" מקורות חיצוניים שישחררו את הדופמין (סוכר, אינטרנט, חומרים ממכרים).

לא בעיה של אופי, אלא של ביוכימיה

ADHD היא הפרעה של חוסר זמינות של דופמין, והיא פוגעת בדיוק במקומות במוח אשר מחברים בין רעיון לבין פעולה. כאשר אנו מבינים את זה, אנו יכולים להפסיק לשפוט – ולהתחיל לתמוך. עם טיפול טבעי וסביבה מתחשבת – ילד עם ADHD יכול לפרוח, להצליח, ולממש את הפוטנציאל שבו.

על נוראפינפרין / נוראדרנלין

נוראפינפרין – השותף החשוב של הדופמין

אמנם דופמין הוא הכוכב הראשי במערכת הגמול, אך הוא לא פועל לבד. מחקרים עדכניים מראים כי גם נוראפינפרין (norepinephrine), מוליך עצבי נוסף, ממלא תפקיד מרכזי ב־ADHD.

נוראפינפרין מיוצר בעיקר בגזע המוח (בגרעין שנקרא locus coeruleus) ומועבר לאזורים כמו ה־Prefrontal Cortex.

הוא אחראי על תפקודים קוגניטיביים כמו:

  • ערנות

  • ויסות תגובות

  • שמירה על קשב מתמשך

  • תעדוף מידע חשוב

  • ויסות רגשי ומוטיבציה

אם נחשוב על הדופמין כעל הדלק למערכת המוטיבציה – נוראפינפרין הוא מערכת הניווט שמכוונת את הקשב, שומרת אותו ממוקד, ועוזרת להישאר במסלול.

נוראפינפרין אחראי על שמירה על ערנות, מיקוד, ויסות רגשות ותגובה מותאמת.

במוח עם ADHD יש לעיתים גם ירידה בפעילות של נוראפינפרין, מה שמקשה על הילד להישאר ממוקד לאורך זמן, לארגן מידע בצורה יעילה ולהגיב באופן מאוזן למצבים רגשיים.

מה קורה כשיש מחסור בנוראפינפרין?

  • פיזור קשב – קשה להחזיק מיקוד לאורך זמן

  • תגובה איטית או אימפולסיבית – כי אין ויסות נוירולוגי של עיכוב תגובה

  • קושי בתכנון ובביצוע משימות מורכבות

  • תנודות רגשיות חזקות – כי הנוראפינפרין עוזר גם לוויסות רגשי

שני המוליכים הללו – דופמין ונוראפינפרין – פועלים יחד כדי לאפשר למוח לתכנן, לפעול ולהתמיד. כששניהם חסרים, התוצאה היא קושי מתמשך בהנעה פנימית, בריכוז ובהתנהלות יומיומית.

יש לכם ילד/ה או מתבגר/ת עם ADHD? אולי אתם אלו המתמודדים עם הקושי? טכניקות פורצות דרך לאימון מוחי נמצאו במחקרים כמייצרות תהליכי ריפוי מתסמיני הפרעת קשב וריכוז, ולעתים אף מובילות להחלמה מלאה.

לפרטים אודות התהליך, צרו קשר:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

    היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
    אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

    כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
    בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

    מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
    צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

    « פוסט קודם
    פוסט הבא »

    השארת תגובה

    ביטול

    בחנות שלנו כרגע:
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    איך מרפאים גוף ונפש?

    אימון קוגניטיבי התנהגותי

    הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

    את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

    החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
    אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


      אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

      אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

      המדריך לצופה המתאורר

      DNA

      מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

      על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

      עיינו במדריך לצופה המתאורר >

      מנטרות

      עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

      הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

      מנטרות להתפתחות וצמיחה >
      טכניקות ותרגולים נוספים
      • תנועה איטית מודעת >
      • מטא קוגניציה >
      • טכניקות ותרגולים נוספים >
      שווה ציטוט

      אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

      • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
        ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
      • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
        ~ אפיקטטוס
      נכתב לאחרונה
      נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
      PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

      נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

      מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

      הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
      ביולוגיה

      הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

      עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

      איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
      ביולוגיה

      איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

      בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

      רגע של נחת

      "Don't Be Scared, It's All A Show"

      הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

      https://youtu.be/fcPWU59Luoc
      ביקורת עצמית

      חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

      תניית פטור

      אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

      מוצרים
      • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
      • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
      • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
      • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
        דורג 5.00 מתוך 5
        162.00 ₪
      • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
        דורג 5.00 מתוך 5
        90.00 ₪
      אודות

      מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

      יצירת קשר

      בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

      כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
      אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
      גלילה לראש העמוד
      דילוג לתוכן
      פתח סרגל נגישות כלי נגישות

      כלי נגישות

      • הגדל טקסטהגדל טקסט
      • הקטן טקסטהקטן טקסט
      • גווני אפורגווני אפור
      • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
      • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
      • רקע בהיררקע בהיר
      • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
      • פונט קריאפונט קריא
      • איפוס איפוס