מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
מיכל הררי / מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • הרצאות, סדנאות, קורסים
    • הדרכות והרצאות מוקלטות
    • תקשורת מקרבת לארגונים
    • לכל ההרצאות, הסדנאות והקורסים
  • הפרעת קשב וריכוז ADHD
    • הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) – גישה טבעית והוליסטית להחלמה
    • הדרכת הורים לילדים עם ADHD
    • הסיבות האפשריות ל-ADHD
    • מחקרים פורצי דרך – ADHD
    • מחקרים – תדירות SMR ו-ADHD
    • מדיטציית גלי SMR
    • כלים חינוכיים למורה ולהורה
    • מחסור בדופמין כבסיס הביולוגי
    • הגישה ההוליסטית להבנת ADHD
  • בלוג
  • מידע נוסף >
    • מקורות מידע מומלצים
    • מערכת העצבים
    • תיאוריית ההיקשרות
    • טראומה
    • קרל גוסטב יונג
    • תנועה איטית מודעת
    • גלי מוח
    • טכניקות ותרגילים
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • טיפול רגשי לבוגרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » חירות » המרד של קאמי: כאשר האבסורד הופך לקריאה לחיים מלאים יותר

המרד של קאמי: כאשר האבסורד הופך לקריאה לחיים מלאים יותר

מיכל הררי ינואר 2, 2025 18:28 אין תגובות

האבסורד של הטראומה – והחירות שנולדת מתוכו

אלבר קאמי טען כי החיים הם אבסורדיים משום שאנו משתוקקים למצוא בהם סדר, היגיון ומשמעות, אך הם עצמם אינם מובנים מאליהם ואינם מחויבים לספק לנו תשובות. אנחנו חיים בתחושת ביטחון מדומה, מתוך אמונה סמויה שיש סדר בעולם – שאם נפעל נכון, נהיה מוגנים, שאם נהיה טובים, יקרה לנו טוב, ושאם נשתדל מספיק, נוכל לשלוט בגורלנו. אך הטראומה שוברת את האשליה הזו.

כאשר אדם חווה טראומה, הוא ניצב מול חוסר ההיגיון הקיומי בצורה הברורה ביותר. אירוע קשה ובלתי צפוי מערער את תפישתו לגבי העולם ומטיל ספק עמוק באמיתות הבסיסיות שעליהן ביסס את חייו. החוקים שעליהם נשען – רעיונות של צדק, סיבה ותוצאה, ושליטה על העתיד – מתמוטטים בבת אחת. הוא עשוי למצוא את עצמו שואל: מדוע זה קרה לי? האם עשיתי משהו שהביא לכך? האם היה עליי לחזות זאת מראש? אך שאלות אלו אינן מובילות לתשובות מספקות, משום שאין חוק אוניברסלי שמחייב שהחיים יתנהלו לפי היגיון ברור או צדק מוחלט.

האבסורד, כפי שקאמי הגדיר אותו, אינו רק ידיעה אינטלקטואלית שהחיים אינם צודקים – אלא חוויה רגשית עמוקה של קריסת הוודאות. טראומה היא ההתגלמות הקיצונית ביותר של האבסורד הזה. היא מכריחה אותנו להכיר בכך שסבל עשוי להופיע ללא התראה, שלעיתים אין הסבר מתקבל על הדעת, ושאין כוח חיצוני שיבטיח לנו שהדברים יסתדרו כפי שהיינו רוצים.

השלב הקשה: אובדן האשליה ומשבר המשמעות

בשלב הראשון, ההכרה באבסורד גורמת לעיתים למשבר עמוק. כאשר אדם מגלה שהעולם אינו פועל לפי הכללים שחשב, הוא עלול לשקוע בתחושת חוסר תכלית, ניהיליזם וייאוש. אם אין היגיון, אם אין צדק, אם אין סיבה לסבל – מדוע להמשיך להיאבק? מדוע להמשיך לחפש משמעות, אם היא ממילא אינה קיימת במציאות באופן אובייקטיבי?

אך כאן טמון המפתח לפתרון.

המרד של קאמי

קאמי, אף שהכיר בכך שהחיים הם חסרי פשר מובנה, לא קרא לייאוש. להפך – הוא הציע גישה חתרנית ואופטימית: אם היקום אינו מחויב לספק לנו משמעות, הרי שאין שום דבר המונע מאיתנו ליצור אותה בעצמנו. ברגע שהאדם מפסיק לדרוש מהעולם סדר שאינו קיים, הוא מתחיל לראות את חירותו באור חדש.

במקום לשאול: מדוע זה קרה לי? האדם יכול לשאול: כיצד אני רוצה לחיות עכשיו, משוחרר מהציפייה שהעולם יתנהל לפי חוקי הצדק שאני מייחל להם?

זהו רגע של שחרור. ברגע שהאדם מפסיק להיאחז באשליית השליטה המוחלטת, הוא יכול להתחיל לבחור את חייו באופן אותנטי יותר.

אין עוד "חוקים" שמכתיבים כיצד עליו להתנהג, ואין משמעות אחת ויחידה שהוא מוכרח למצוא – במקום זאת, הוא מוזמן ליצור משמעות אישית מתוך עצמו.

3 עקרונות להתמודדות עם טראומה בהשראת קאמי

קבלת האבסורד במקום מאבק נגדו

הטעות הנפוצה ביותר לאחר טראומה היא ניסיון להיאחז בשאלות "מה אם" ו"איך זה היה יכול להיות אחרת". אנו מחפשים היגיון במה שקרה, מתוך תקווה למצוא נחמה כלשהי בידיעה שאולי היה משהו שיכולנו לעשות אחרת. אך ברוב המקרים, חיפוש זה מוביל למבוי סתום ולתחושת אשמה בלתי פתירה. במקום להיאבק במציאות ולנסות למצוא בה סדר שאינו קיים, ניתן פשוט להכיר בה כפי שהיא: בלתי צפויה, כאוטית, לעיתים בלתי הוגנת – אך גם פתוחה לכל אפשרות. זהו רגע שבו האדם יכול לומר לעצמו:

העולם אינו צודק או הגיוני, ואני מקבל זאת. כעת, במקום לבזבז את כוחותיי בניסיון לשנות את מה שכבר קרה, אני משקיע אותם בשאלה כיצד אני רוצה לחיות את המשך חיי.

לקיחת אחריות על המשמעות האישית

כאשר אנו מפסיקים לצפות שהחיים יספקו לנו משמעות מוכנה מראש, אנו מגלים שהכוח ליצור משמעות נמצא בידינו. הטראומה אינה מוכתבת מראש כ"קללה" או "משא כבד" – האדם יכול לבחור כיצד לפרש אותה. המשמעות שאדם ייתן לטראומה שלו יכולה להפוך למקור צמיחה: הוא יכול להחליט לראות בה שיעור, תזכורת לחיים אותנטיים יותר, או אפילו כוח שדוחף אותו ליצור טוב בעולם. אין זה אומר שהתהליך קל או מהיר, אך זו הבחירה שנותרת תמיד בידינו:

כיצד אני רוצה להתייחס למה שקרה לי? מה אני רוצה ללמוד מזה? האם אני נותן לטראומה להגדיר אותי, או שאני מגדיר מחדש את חיי למרות הטראומה?

המרד כדרך חיים – לחיות באופן מלא למרות הכאב

קאמי דיבר על "המרד" כדרך להתמודדות עם האבסורד. במקום להיכנע לניהיליזם או לחוסר משמעות, האדם יכול לבחור לחיות למרות האבסורד – לא כי הוא מאמין שלחיים יש תשובה מוכנה, אלא משום שהוא עצמו מחליט ליצור משמעות אישית וייחודית.

המרד הקיומי הזה אינו התנגדות אקטיבית לעולם, אלא התנגדות פנימית לכניעה לחוסר התקווה. זהו כוח שמניע את האדם להמשיך קדימה, לחפש שמחה למרות הקשיים, לא להיכנע למחשבות של חוסר טעם.

המשמעות של המרד אינה סתם הישרדות – אלא חיים מלאים. כאשר אדם בוחר לחיות את חייו כאקט של יצירה, הוא אינו רק מגיב למה שקרה לו, אלא יוצר משהו חדש מתוך עצמו.

החירות שנולדת מתוך הכרה באבסורד

טראומה חושפת אמת כואבת: העולם אינו מתנהל על פי הציפיות שלנו. אך במקום לראות בכך טרגדיה בלבד, ניתן לראות זאת גם כרגע של חירות.

אם אין סדר אובייקטיבי, הרי שאין גם מגבלות אובייקטיביות על המשמעות שאנו יכולים ליצור. אם העולם אינו מבטיח לנו יציבות או צדק, הרי שגם אין לנו מה להפסיד – אנחנו יכולים לבחור כיצד למלא את חיינו בתוכן, בצורה שאינה תלויה בחוקים חיצוניים או בניסיון להתאים לתבניות שהיו לנו בעבר.

מנקודת מבט זו, טראומה אינה רק קריסה – היא גם רגע של לידה מחדש. היא מכריחה אותנו להפסיק להיאחז בתפישות קודמות ולהתחיל ליצור את עצמנו מחדש. זהו תהליך לא פשוט, אך הוא טומן בחובו אפשרות לחיים עשירים יותר, אותנטיים יותר, ובסופו של דבר – מלאי משמעות, גם אם זו משמעות שאנו יוצרים מתוך עצמנו.

העולם לא חייב לנו כלום – אך זה בדיוק מה שהופך אותנו לחופשיים לחלוטין.

אלבר קאמי

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, נעים להכיר! שמי מיכל הררי. אני מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית, מורה ומדריכת קבוצות. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD לפי גישת הטיפול הטבעית המקדמת אימון מוחי יומיומי בשילוב דפוסי תקשורת מקרבים.
אני מסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם - לנתק היקשרויות לגורמי סבל, להתחבר למקורות של חוזקה, שמחה, אמונה עצמית, לגדול ולצמוח לתוך הפוטנציאל המיטיב. כדי לחיות חיים רגועים ומלאי משמעות, עלינו לפתח תחושת אחריות אישית, ביטחון במי שאנחנו, עלינו להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו. וזה אפשרי - מניסיון אישי.

כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה להיפרד מחרדה ודיכאון, מערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. בתהליך של חקירה עצמית אנחנו יכולים ויכולות להבין למה אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו ומדוע אנחנו לא משחררים אותן. אנחנו יכולים לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, בעיקר בילדותנו, וכך לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם ולמוסס טראומות ותיקות.
בכל רגע אנחנו יכולים לגלות את עצמנו מחדש.

מרגישים שאתם זקוקים להנחיה בתקופה זו בחייכם?
צרו איתי קשר, אשמח לעזור >

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
  • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
  • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
    דורג 5.00 מתוך 5
    162.00 ₪
  • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
    דורג 5.00 מתוך 5
    90.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:


    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות

    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • "אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו".
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • "בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה".
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”
    PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית

    נוירוני מראה ותהודה אמפתית: איך המוח שלנו “מרגיש את האחר”

    מהם נוירוני מראה? בתחילת שנות ה־90 קרה גילוי מסקרן באיטליה. צוות חוקרים מאוניברסיטת פארמה – ג’וזפה די־פלגרינו, לוצ’יאנו פאדיגה, לאונרדו

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס
    ביולוגיה

    הקשר המפתיע בין תנועות עיניים, רוגע ועצב הואגוס

    עצב הואגוס הוא הנוירון הארוך ביותר בגוף. הוא אחראי על ויסות מערכת העצבים הפאראסימפתטית, זו שמרגיעה אותנו אחרי מתח. רבים

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?
    ביולוגיה

    איך טראומה בילדות הופכת למחלה גופנית?

    בעידן שבו הרפואה מתקדמת יותר מאי־פעם, עדיין נותרות שאלות שנדמה שאין להן מענה ברור: מדוע תסמינים כמו כאבי בטן, אסתמה

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • היקשרות נמנעת דוחה אצל גברים שאלון: האם אני גבר בעל היקשרות נמנעת-דוחה? (Dismissive Avoidant) 0.00 ₪
    • מאגר צרכים תקשורת מקרבת מאגר צרכים (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • מאגר רגשות תקשורת מקרבת מאגר רגשות (תקשורת מקרבת) 0.00 ₪
    • חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR חבילת ADHD לויסות קשיי קשב וריכוז / תדירויות אלפא, בטא נמוך, SMR
      דורג 5.00 מתוך 5
      162.00 ₪
    • מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD מה גורם ל-ADHD? מזונות, תוספים וגורמים אחרים המחמירים או משפרים ADHD
      דורג 5.00 מתוך 5
      90.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP). מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי. מדריכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, ADD.

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-18:00 בימים א'-ה', אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2025.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי, אימון מוחי, טיפול רגשי, הדרכת הורים לילדים עם ADHD בפרדס חנה כרכור
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס