התפתחות תודעתית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • עלויות
    • מה נלמד? על השיטה
    • למי זה מתאים?
    • מהו אימון קוגניטיבי התנהגותי בשיטת NLP?
    • טכניקות נוספות
    • מקורות מידע מומלצים
    • תחומי טיפול >
      • דיכאון, חרדה ותסכול קיומי
      • ערך וביטחון עצמי
  • בלוג >
    • כל הטקסטים
    • תנועה איטית מודעת
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • עלויות
    • מה נלמד? על השיטה
    • למי זה מתאים?
    • מהו אימון קוגניטיבי התנהגותי בשיטת NLP?
    • טכניקות נוספות
    • מקורות מידע מומלצים
    • תחומי טיפול >
      • דיכאון, חרדה ותסכול קיומי
      • ערך וביטחון עצמי
  • בלוג >
    • כל הטקסטים
    • תנועה איטית מודעת
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
התפתחות תודעתית
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • עלויות
    • מה נלמד? על השיטה
    • למי זה מתאים?
    • מהו אימון קוגניטיבי התנהגותי בשיטת NLP?
    • טכניקות נוספות
    • מקורות מידע מומלצים
    • תחומי טיפול >
      • דיכאון, חרדה ותסכול קיומי
      • ערך וביטחון עצמי
  • בלוג >
    • כל הטקסטים
    • תנועה איטית מודעת
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
  • בית
  • חנות
    • סל הקניות שלי
    • כל המוצרים
  • אודות >
    • אודות
    • המלצות
    • עלויות
    • מה נלמד? על השיטה
    • למי זה מתאים?
    • מהו אימון קוגניטיבי התנהגותי בשיטת NLP?
    • טכניקות נוספות
    • מקורות מידע מומלצים
    • תחומי טיפול >
      • דיכאון, חרדה ותסכול קיומי
      • ערך וביטחון עצמי
  • בלוג >
    • כל הטקסטים
    • תנועה איטית מודעת
    • מנטרות מחזקות
    • קצרצרים
  • יצירת קשר
  • סל קניות
ראשי » הישרדות » על חירותו האחרונה של האדם, ועל פשרו של הסבל

על חירותו האחרונה של האדם, ועל פשרו של הסבל

מיכל הררי יוני 6, 2020 13:27 תגובה אחת

אילו חירויות נותרות בידינו כאשר נלקח מאתנו הכל? ומה בכל זאת ביכולתנו לעשות כאשר אנו חשים שאין לנו כל שליטה בסיטואציה הנתונה? על החירות האחרונה שנותרה בידי האדם, ועל היכולת למצוא משמעות בתוך קיום בלתי נסבל.

“פשר הסבל”

בספרו החכם והנוגע ללב, “האדם מחפש משמעות / מבוא ללוגותרפיה”, כותב ויקטור פראנקל:

“כל אימת שאדם עומד לפני מצב ללא מנוס, כל אימת שאדם ניצב מול גורל שאין לשנותו, למשל לפני חולי חשוך מרפא, כגון מחלת סרטן שאינה ניתנת לניתוח, אותה שעה ניתנת לו הזדמנות אחרונה להגשים את הנעלה בערכים, לקיים את הפשר העמוק ביותר, את פשר הסבל. שכן הדבר החשוב מכל הוא, איזו עמדה אנו נוקטים כלפי הסבל, כיצד אנו מקבלים ייסורים.”

(האדם מחפש משמעות / מבוא ללוגותרפיה, עמוד 136, הוצאת דביר 1970)

אני ממליצה בחום לקרוא את ספרו הנפלא של ויקטור פראנקל, “האדם מחפש משמעות”. לדידו של פראנקל, ניצול מחנה הריכוז אושוויץ ופסיכיאטר ונוירולוג טרם השואה, יכולה הייתה נפשו להתמודד עם תלאות הזוועות שחווה תוך עצירת ההידרדרות אל תהום הייאוש רק בזכות העובדה שהיה לו משהו לחיות עבורו. משמעות ששווה הייתה בעיניו את כל הסבל – השלמה ושחזור של כתב היד של ספרו “הרופא והנפש” שאבד לו באושוויץ. שהותו במחנה ההשמדה אושוויץ העניקה לו תובנות רבות, אותן הוסיף לשיטת הטיפול אקזיסטנציאליסטית-הומנית אותה פיתח לפני הגיעו למחנות, ולה קרא בשם “לוגותרפיה”.

המילה “לוגוס” פירושה ביוונית “פשר”, “משמעות”. שיטת הטיפול שפיתח פראנקל, הלוגותרפיה, מבקשת לטפל בנפשו הפצועה של האדם באמצעות מציאת המשמעות האמתית לחייו, מציאת הפשר האישי שעבורו לסבלו תהיה משמעות ועל כן יישאנו בכבוד. הוא מדגיש את חשיבותה של האחריות שעל האדם לקחת על התנהלותו בעולם, כאשר אותה אחריות תובילו למשמעות הסובייקטיבית, הייחודית, לחייו. לפי פראנקל, אותה משמעות היא זו שמעניקה טעם אמתי לחייו של האדם, ומעניקה לו את האומץ, את הסיבולת, להתמודד עם כל סבל אשר ייקרה בדרכו.

ניהיליזם מודרני

האדם החי בעידן המודרני הפך קהה, ניהיליסט, וכתוצאה מכך איבד את תחושת התכלית המהותית כל כך להתפתחותה של נפש בריאה. את המשמעות האישית אצל האדם המודרני החליפו ריק קיומי, שעמום, אדישות וקהות הנפש, ובעקבותיהם לא איחרו לבוא תחושות שליליות מאפיינות – דיכאון, חרדות ונוירוזות, אגרסיביות, התמכרויות למיניהן. פראנקל טוען כי בעקבות התרחקותו של האדם מן הטבע, ומן המסורות העתיקות שהנחו את התנהלות האדם בעבר, איבד זה את ערכיו ואת דעותיו, וכיוון שאין לו כל הדרכה אינו יודע עוד כיצד עליו להתנהל בעולם, ואינו בטוח מה עליו לעשות בכל סיטואציה. אף טען פראנקל כי משום שאיבד את דרכו האישית, לא ירחק היום בו יידרדר האדם לכדי קונפורמיזם טהור, וישתרך אחר העדר ואחר הטוטליטריזם. הפתרון הינו מציאת הסיבה האישית שתעניק תכלית לחייו של האדם, תעניק תכלית לסבלו, ותאפשר לו לפעול בכל רגע על פי מצפונו וערכיו, ולזכור כי יש לו אחריות בפני מישהו, או משהו, אף אם נגזל ממנו כל עולמו.

פראנקל מצטט בספרו רבות את ניטשה, באומרו:

“מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל איך.”

בין אם יהיה ה”למה” הזה אהבה לילד או לבן/בת הזוג, הגשמת יכולתו הייחודית כאמן או מדען, אמונה עזה באלוהים או אחר; הסיבה שמעניקה לאדם את התעצומות הנפשיות לעמוד בפני סבל גדול, ולהבין כי סבל זה איננו לחינם, יש לו משמעות, והמשמעות הינה לשאת אותו בגאון כדי להתייחד לבסוף עם האהוב, כדי להגשים את יצירת האמנות או את הכתב המדעי, כדי ללמוד שיעור ביקום. יש לו לאדם אחריות בפני משהו, או בפני מישהו:

“הדגשה זו של קבלת עול אחריות באה לידי ביטוי בציווי הקטגורי של הלוגותרפיה האומר: “חיה כאילו חיית חייך בפעם השניה וכאילו קלקלת מעשיך בפעם הראשונה, כשם שאתה עומד לקלקל עכשיו!”

(האדם מחפש משמעות / מבוא ללוגותרפיה, עמוד 132, הוצאת דביר 1970)

וגם:

“הלוגותרפיה מבקשת להקנות לחולה את מלוא תודעת אחריותו; לכן צריך שתניח בידו את הברירה לקבוע, על מה, בפני מה ובפני מי הוא רואה את עצמו אחראי.”

(האדם מחפש משמעות / מבוא ללוגותרפיה, עמוד 133, הוצאת דביר 1970)

חירותו האחרונה של האדם

ויקטור פראנקל ואסכולת הפילוסופיה הסטואית חולקים כמה רעיונות פילוסופיים דומים. אחד הרעיונות נוגע ליכולת שליטתו של האדם בעולם. לפי הסטואים, אל לנו להתמקד בדברים שאין לנו עליהם שליטה. עלינו להתמקד בדרך שבה אנו מתנהלים בתוך הסיטואציה, באופן שליטתנו בעצמנו, ולא בסביבתנו. עלינו לשאול את עצמנו: האם יש לי שליטה בדבר שלילי זה? אם יש לי שליטה, עליי לנסות ולשנות את הדבר. אם אין לי שליטה, עליי להפסיק לנסות ולשנות את הדבר. עליי לקבלו כפי שהוא, ולהתמקד בדברים שיש לי עליהם שליטה, כמו דרך ההתנהלות שלי אל מול הדבר. גם לפי פראנקל, חירותו האחרונה של האדם הינה בחירתו כיצד יתנהל בסיטואציה, קשה ככל שתהיה. על פי פראנקל, ניתן לגזול ממנו, מן האדם, כל דבר אשר לו – אהוביו, רכושו, יכולת תנועתו במרחב, פרטיותו – אך לא ניתן לגזול ממנו את יכולתו להתנהל לפי רצונו ולפי ערכיו תחת הנסיבות. לאדם יתכן ולא קיימת החירות לשנות את הבעיה בה הוא נתקל, אך קיימת לו החירות לשנות את יחסו לבעיה. כלומר, לא המצב הנתון הוא שיקבע מי אני, אלא אני אקבע, השליטה היא בידיי, ויש באפשרותי לנהוג על פי ערכיי.

הצילי אותי אימא / Madali

האם אשא את סבלי בכבוד

פראנקל כותב על נושא החירות האישית רבות בספרו, ונותן דוגמאות רבות אודות אסירים אשר בחרו לשאת את יגונם בכבוד, לעומת אסירים אחרים אשר נפשם לא עמדה בתלאות, ונרמסה תחת עול המגף הנאצי; נכנעו הם לייאוש. כמובן שלא נוכל להאשימם, שכן לא נוכל לדעת מה היינו אנו עושים אילו אנו בנעליהם. כיצד היינו מגיבים במצב איום שכזה? במצבים בהם הסביבה מאלצת את האדם לעמוד בפני הרצון הקמאי ביותר – הישרדות – לא ניתן לשפוט את האחר. נוכל להתבונן וללמוד, לחזק את ערכינו ודעותינו, לקוות כי נפשנו תוכל לנו אם נעמוד אנו תחת המבחן הנורא מכל. יתכן ואנו עצמנו לא עומדים בפני מבחנים איומים שכאלה בחיי היום-יום; אך אנו יכולים לעמוד בפני מבחנים קטנים יותר בחומרתם, שאף הם מייצרים אצלנו תחושה של חוסר שליטה בעולם, ומעוררים בכך את תסכולנו. חירותינו האחרונה, הבחירה שלנו לעמוד איתן אל מול הקושי, להוות דוגמה כדמות אנושית אמיצה היכולה לתסכול, את האפשרות “למות בכבוד” – חירות זו אין לאיש היכולת לגזול מאתנו. מבין כל האפשרויות הקיימות ועומדות בפנינו, בידנו נמצאת הבחירה כיצד נתנהג.

היו בריאים ומחוזקים,

מיכל הררי

אימון קוגניטיבי-התנהגותי (CBC, NLP) בגישה רוחנית.

טיפול וליווי תהליכי ריפוי רגשי והתפתחות תודעתית.
צרו איתי קשר / קראו אודותיי

רוצה לקבל עדכון כאשר אני מעלה פוסט חדש? הירשם/י לעדכוני הבלוג:

* שדה חובה
הפילוסופיה הסטואית השואה ויקטור פראנקל

מיכל הררי |להציג את כל הפוסטים של מיכל הררי

היי, מה שלומך? שמי מיכל הררי ואני מדריכה להתפתחות תודעתית. במקצועי מאמנת קוגניטיבית התנהגותית (CBC), מאסטר NLP ודמיון מודרך, מאסטר רייקי, מטפלת באמצעות רפואת תדרים ותרפיסטית סאונד. בתחביביי, חוקרת את מהות התודעה ונושאים שונים בפיזיקה קוונטית.

אני מדריכה ומסייעת לאנשים לשנות את תפישת המציאות שלהם. לנתק היקשרויות לגורמי סבל ולתפוש את עצמם, ואת היקום כולו, באופן לגמרי אחר.. באופן מחזק, מאתגר, יצירתי ופעיל, מלא במשמעות. התפישה החדשה מאפשרת את התפתחותם של אחריות אישית, ביטחון, ערך עצמי ואמונה עצמית.

נוצרות באדם מוטיבציה לפעול ותקווה לעתיד. הוא מפתח חמלה ומתחיל לקבל את עצמו כפי שהוא ואת האחרים כפי שהם. הוא מבין שגורלו הינו באחריותו האישית ושהוא איננו קורבן. שלתגובותיהם של האחרים אין כל קשר אליו. מפתח אהבה כלפי עצמו וכלפי כל אשר חיצוני לו. "מקבל אומץ" ומעז לחיות את החיים במלואם.

לא צריך להשלים עם מצב שלילי. אפשר להיפרד מחרדה ודיכאון, ערך עצמי נמוך, דחיינות, וגם מ"סתם" תסכול קיומי. להבין מדוע אנחנו מרגישים כך, מה התחושות הללו משרתות אצלנו, מה הן מעניקות לנו. לעבור תהליך של שינוי הפרשנות שלנו למאורעות שהתרחשו בעברנו, לשנות את אמונותינו על העצמי ועל העולם. להסיר את קליפות הבצל של האגו ולגלות את עצמנו מחדש - לפתע יהיה בנו יותר מהאופי הקסום שיש לנו כאשר אנו מרגישים טוב עם עצמנו. במקום להיות "אנחנו הכועסים", "אנחנו חסרי המוטיבציה", "אנחנו הדאגנים" וכדומה, נהפוך להיות פשוט יותר: "אנחנו".

קראו עוד בדף אודות >

פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. יורם הגב פברואר 8, 2021 בשעה 9:51

    מעניין מאוד וגם רלוונטי לתקופה. תודה.

השארת תגובה

ביטול

בחנות שלנו כרגע:
  • קפיצה קוונטית - מדריך לשינוי מסלול (נוויל גודארד) 189.00 ₪
  • Theta Waves Meditation מדיטציית גלי תטא / 6 הרץ בשילוב דיג'רידו 36.00 ₪
  • Alpha waves meditation מדיטציית גלי אלפא / 10 הרץ בשילוב דיג'רידו 36.00 ₪
  • Schumann Resonance Meditation מדיטציית תהודת שומאן / 7.83 הרץ / בשילוב דיג'רידו 36.00 ₪
  • Schumann Resonance Meditation מדיטציית תהודת שומאן / 7.83 הרץ 36.00 ₪
איך מרפאים גוף ונפש?

אימון קוגניטיבי התנהגותי

הפרשנות שכל אחד/ת מאתנו נותן/ת למציאות שאנו חווים היא מיוחדת במינה. היא נובעת מנסיבות חיינו, מהחוויות אותן חווינו בילדותנו ובבגרותנו, כאשר כל חוויה חיזקה בנו אמונה קיימת או הטמיעה בנו אחת חדשה. הן אמונות עצמיות (האם אני ראוי? האם אני מוזר/ה?) והן אמונות כלליות הנוגעות לאופן בו אני תופש/ת את היקום כולו (האם היקום בטוח? האם הוא מפחיד? האם אנשים הם נחמדים?).

את האמונות הללו ניתן לשנות. יש באפשרותנו לשנות את המחשבות הטורדניות, את הרגשות המעיקים, ואת ההתנהגות הלא נעימה, באמצעות אימון מוחי יומי אשר יפתח בפנינו אפשרויות בחירה חדשות, ויאפשר לנו לבחור בהן.

החלטת שהגיע הזמן לשינוי המחשבות, הרגשות ו/או ההתנהגות?
אשמח ללמד אותך איך עושים זאת. שלח/י לי הודעה:



    אני מאשר/ת שיתקשרו אליי חזרה

    אני מאשר/ת קבלת הודעות ו/או מידע אודות השירות


    המדריך לצופה המתאורר

    DNA

    מהו מודל הבריאות החדש על פי ‘רפואת פני השטח’, Bio Terrain medicine’?

    על פליאומורפיזם, ועל הדרך בה לאדם יש שליטה גדולה על בריאותו (גם במקרים המוגדרים כ‘גנטיים’) באמצעות שליטה על רמת החומציות בדם (Ph). נראה כיצד הסביבה של הישות החיה היא זו אשר קובעת את מהותה של הישות ואת מצבה הבריאותי.

    עיינו במדריך לצופה המתאורר >

    מנטרות

    עלינו לסלול את דרכנו בעצמנו באמצעות אימון מוחי נחוש

    הדרך היחידה להתפתחות וצמיחה הינה אימוצם של הרגלים חדשים, חיוביים ומיטיבים. סגלו לעצמכם מנהג מעצים – שינון מנטרות לאהבה עצמית, קבלה עצמית, יציבות נפשית, ביטחון וצמיחה:

    מנטרות להתפתחות וצמיחה >
    טכניקות ותרגולים נוספים
    • תנועה איטית מודעת >
    • מטא קוגניציה >
    • טכניקות ותרגולים נוספים >
    שווה ציטוט

    אומץ מאפשר אפשרויות בחירה

    • “אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש – לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבוֹר את דרכו”.
      ~ ויקטור פראנקל / האדם מחפש משמעות
    • “בני אדם אינם מגיבים למציאות כפי שהיא, אלא כפי שהם תופשים אותה”.
      ~ אפיקטטוס
    נכתב לאחרונה
    מה המחיר שאתם מוכנים לשלם כדי להתעורר?
    אגו

    מה המחיר שאתם מוכנים לשלם כדי להתעורר?

    תמלול הסרטון: אז מה המחיר שאתם מוכנים לשלם כדי להתעורר לתוך ההתפתחות הרוחנית שלכם, לתוך הצמיחה האישית שלכם? מה המחיר

    “דאגה היא כמו תפילה לדברים שאנחנו לא רוצים בהם”
    אוטומטיזם

    “דאגה היא כמו תפילה לדברים שאנחנו לא רוצים בהם”

    ~ ג’ין סינסרו דאגה מאפשרת את התגשמותן של אפשרויות מציאות שאנו לא רוצים לפגוש בהן. אנו מייצרים את המציאות שלנו

    גלי האור מתנודדים להם במרחב וחוזרים כדי לספר לנו את סיפורו של היקום
    הולוגרפיה

    גלי האור מתנודדים להם במרחב וחוזרים כדי לספר לנו את סיפורו של היקום

    איך מסנכרנים את הגוף שלנו עם הטבע? האם אנחנו רואים באמצעות העיניים שלנו או באמצעות המוח? מהו המצב התודעתי האידיאלי

    רגע של נחת

    "Don't Be Scared, It's All A Show"

    הקשיבו לאלן ווטס, פילוסוף מוערך אשר הצליח לשלב את תורת הזן בתרבות המערב של שנות ה-50-60.

    https://youtu.be/fcPWU59Luoc
    ביקורת עצמית

    חשוב לי מאוד להציג באתר זה מידע עדכני ומהימן. אם מצאת דבר מה שנדמה לך כטעות ויש לך רגע של פנאי, אשמח אם תשלח/י לי את מהות הטעות. למעשה, את/ה תעשה/י לי טובה גדולה. תודה ורק בריאות, מיכל.

    תניית פטור

    אורח/ת יקר/ה, אנא שים/י לב: הכותבים באתר זה אינם רופאים, אלא מחזיקים בהתמחויות בשיטות אחרות, אלטרנטיביות, שאינן קונבנציונאליות, המיועדות לעזור למתרפאים. אין אנו מתיימרים להציג עצמנו כרופאים, או להיחשב ככאלה. לכן, אין לראות באתר זה ובמידעים אותם הוא מציג כמייצגים את מקצוע הרפואה, כפי שהוא מוגדר כיום על פי חוק.

    מוצרים
    • קפיצה קוונטית - מדריך לשינוי מסלול (נוויל גודארד) 189.00 ₪
    • Theta Waves Meditation מדיטציית גלי תטא / 6 הרץ בשילוב דיג'רידו 36.00 ₪
    • Alpha waves meditation מדיטציית גלי אלפא / 10 הרץ בשילוב דיג'רידו 36.00 ₪
    • Schumann Resonance Meditation מדיטציית תהודת שומאן / 7.83 הרץ / בשילוב דיג'רידו 36.00 ₪
    • Schumann Resonance Meditation מדיטציית תהודת שומאן / 7.83 הרץ 36.00 ₪
    אודות

    מיכל הררי, מאמנת קוגניטיבית-התנהגותית (CBC, NLP) בגישה רוחנית. מטפלת ומלווה תהליכי ריפוי רגשי והתפתחות תודעתית. מאסטר NLP ודמיון מודרך, מאסטר רייקי, תרפיסטית סאונד ומטפלת באמצעות רפואת תדרים.

    עוד עליי >

    יצירת קשר

    בין השעות 09:00-15:00 בימים א’-ה’, אנא שלחו הודעת SMS / וואצאפ לטלפון: 052-5763555, או 24/7 באמצעות הטופס הזה >

    כל הזכויות שמורות למיכל הררי, 2023.
    אימון קוגניטיבי התנהגותי / התפתחות אישית, התפתחות תודעתית / מאסטר NLP ודמיון מודרך / אימון nlp בפרדס חנה כרכור / רייקי
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות כלי נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסטהגדל טקסט
    • הקטן טקסטהקטן טקסט
    • גווני אפורגווני אפור
    • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
    • רקע בהיררקע בהיר
    • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
    • פונט קריאפונט קריא
    • איפוס איפוס