פילוסופיית הפנתאיזם של שפינוזה רואה באלוהים את מכלול המציאות, את חוקי הטבע, ואת הסדר הקוסמי האינסופי – גישה שהעניקה לאלוהות משמעות שונה ועמוקה.
ברוך שפינוזה (1632–1677) היה פילוסוף יהודי-הולנדי, אחד מהוגי הדעות המרכזיים של עידן הנאורות, והוגה דעות מקורי ופורץ דרך. נחשב לאחד הפילוסופים הרדיקליים של זמנו, ואף נודע כ"אתיאיסט הקדוש" בשל רעיונותיו הנועזים על טבעו של האל, תפישות שסטו באופן מהותי מהאמונות הדתיות המקובלות.
שפינוזה נולד בקהילה היהודית באמסטרדם וגדל בסביבה דתית. עם זאת, הוא מצא עצמו מנותק ממנה בעקבות דעותיו החדשניות. השקפת עולמו עוררה התנגדות עזה, והובילה לחרם עליו מצד הקהילה היהודית, דבר שלא מנע ממנו להמשיך ולפתח את רעיונותיו המהפכניים. ספרו המרכזי "אתיקה", שנכתב בלטינית, הציג רעיונות שהיוו בסיס לפנתאיזם מודרני והשפיעו עמוקות על פילוסופיות מאוחרות יותר.
התפישה של אלוהים כהתגלמות הטבע – Deus sive Natura
בלב הפנתאיזם של שפינוזה עומד רעיון הנוסחה המפורסמת "Deus sive Natura" – כלומר "אלוהים הוא הטבע".
בעיני שפינוזה, אלוהים איננו ישות נפרדת מהעולם, וגם לא בורא חיצוני שמניע את היקום מחוץ לו; אלא הוא-הוא היקום, הוא הקיום, הוא החוקיות שמאחורי כל תופעה והכוח הפועל בכל הדברים. האלוהות היא הסדר הקוסמי עצמו – כל מה שקיים.
באופן רדיקלי לזמנו, שפינוזה טוען שהיקום וכל מרכיביו אינם רק בריאה של האל, אלא האל עצמו, בצורה גלויה. תפישה זו שוללת את האפשרות של אלוהים אישי או נפרד מהעולם ומקבלת את ההנחה שהאלוהות מתגלה בתוך כל דבר. עבור שפינוזה, הכוח האלוהי איננו טרנסצנדנטי – כלומר, חיצוני ומנותק – אלא אימננטי (פנימי), כלומר, מצוי בכל מקום ובכל דבר.
סובסטנציה: מהות היקום כאלוהי
רעיון חשוב בפילוסופיה של שפינוזה הוא הסובסטנציה (מהות יסודית), שהיא התשתית לכל מה שקיים. שפינוזה טוען שהיקום כולו בנוי מ"סובסטנציה" אחת, שאינה תלויה בדבר, ושאין דבר מחוצה לה.
אלוהים, אם כן, הוא אותה סובסטנציה ייחודית, המהות הבסיסית והבלתי-מתכלה שמכילה את כל מה שקיים. תפישתו של שפינוזה את האלוהים אינה כשל דתות מונותאיסטיות, הרואות את האלוהים כישות בעלת רצון חופשי שיכולה להעניש ולגמול, אלא ככוח שהפעולה שלו קבועה וסיבתית לחלוטין.
לפי שפינוזה, כל מה שקיים – החומר, האנרגיה, המחשבות והרעיונות – הם ביטויים של אותה סובסטנציה. לכל דבר בעולם יש מקום בהוויה האלוהית הזו, ולכן יש הכרח לנהוג בכבוד כלפי כל מה שסובב אותנו, שכן כל דבר הוא חלק מהסדר הקוסמי והאלוהי.
מחשבה, חומר וסיבתיות: האימננטיות של האלוהים
שפינוזה חילק את האלוהות לשני ביטויים עיקריים: מחשבה וחומר, שהם שתי "אטריביוטים" (תכונות) של האלוהים.
לפי שפינוזה, האטריביוטים האלה הם דרכי הביטוי המרכזיות של הסובסטנציה האלוהית, ואינם נפרדים זה מזה, אלא מתארים את אותו כוח אלוהי בדרכים שונות. כל דבר במציאות מורכב מצירוף של מחשבה וחומר – כלומר, מכלול המחשבות, התחושות והרגשות, כמו גם העצמים הפיזיים עצמם, הם ביטויים של הסובסטנציה האלוהית.
בעוד שבאמונות אחרות ישנו דגש על רצון חופשי, שפינוזה האמין בסיבתיות מוחלטת – כלומר, כל מה שקורה קורה מתוך הכרח לוגי שנובע מהאופי האלוהי של היקום.
מבחינת שפינוזה, אין מקריות בעולם, והכול מתרחש מתוך סדר קבוע ונצחי.
כך, האלוהות היא הכוח שמניע כל דבר ביקום, ואין דבר שקורה מחוץ למסגרת הסיבתית האוניברסלית.
מוסריות ואושר לפי הפנתאיזם של שפינוזה
עבור שפינוזה, הפנתאיזם אינו רק תפישה תאולוגית אלא גם בסיס לאתיקה מוסרית עמוקה.
הוא טוען שעל האדם לחיות בהרמוניה עם הסדר הקוסמי, כלומר, להכיר במגבלות שלו ולחפש אושר דרך הבנה של החוקיות האוניברסלית. את זאת הוא מכנה "אהבת האל השכלית" – האידיאל של הבנה רציונלית של המציאות, המסייעת לאדם לראות את עצמו כחלק מהיקום ולהתנהל בהרמוניה עם החוקים הטבעיים.
בבסיס האתיקה שלו, שפינוזה מדבר על שאיפה למודעות עצמית ועל הבנת המציאות כמקור לאושר.
האושר, בעיניו, נובע מהשלמה עם הסדר הקיים [1] ומהיכולת להבין את הסיבתיות בטבע.
שפינוזה ראה את היכולת להכיר באחדות של כל מה שקיים כחלק מהאהבה האלוהית. הוא טוען שהבנה זו של האלוהים, כסדר פנימי שקיים בכול, יכולה להביא את האדם למצב של שלווה פנימית, שכן הוא לומד להשתלב בתוך ההרמוניה הכללית במקום לנסות להיאבק בה.
הפנתאיזם של שפינוזה וחוויית האחדות
שפינוזה סבר שתפישה שלמה של הטבע כאלוהות מולידה חוויה רוחנית מיוחדת, אותה ניתן לתאר כ"חוויית אחדות" עם היקום.
מתוך הבנה זו, כל אדם יכול לראות עצמו לא כישות נפרדת מהיקום, אלא כחלק בלתי נפרד מהשלם. תודעה זו עשויה להעניק לפרט תחושת שייכות והבנה מעמיקה יותר של מקומו בקיום.
תפישת האחדות של שפינוזה אינה מובילה להתנכרות מהחיים או למציאת מפלט מבעיות היום-יום, אלא להבנה של עומק ומשמעות החיים מתוך חיבור לרעיון אחדות האלוהים. בעיני שפינוזה, ההכרה בכל דבר כאלוהי אמורה לעודד אותנו ליחס של כבוד ושל הערכה כלפי כל מה שסובב אותנו – בני אדם אחרים, בעלי חיים, אפילו יסודות הטבע והיקום עצמו.
ביקורת על תפישתו של שפינוזה
תפישתו של שפינוזה עוררה פולמוסים עזים בזמנו וממשיכה לעורר דיון פילוסופי עד היום.
מצד אחד, רבים רואים בתפישת האלוהים שלו חידוש מרענן שמספק גישה הוליסטית למציאות, אך מצד שני יש המפקפקים ברעיון של אלוהות בלתי נפרדת ובלתי אישית, אשר אינה מביעה רצון חופשי או מתערבת בבריאה.
הכפירה במושג של אלוהים בעל רצון ותחושות שגומל ומעניש נתפשה ככפירה מוחלטת, ובעיני הדתות המונותאיסטיות הקלאסיות (ובמיוחד הנצרות והיהדות), השקפתו של שפינוזה נחשבה למאיימת. אף על פי שגיבש השקפת עולם דתית משלו, כוונתו הייתה ליצור דת שתתבסס על תבונה, הבנה, חקר הטבע וחיים על פי סדר והגיון טבעי – דבר שרבים בזמנו מצאו מאיים.
השפעתו של שפינוזה על ההגות המודרנית
למרות ההתנגדות, הפנתאיזם של שפינוזה היווה בסיס להגות הרוחנית, המדעית והפילוסופית של עידן הנאורות והשפיע על תורות מודרניות.
רעיונותיו השפיעו על פילוסופים ורוחניים כמו יוהאן וולפגנג פון גתה, ארתור שופנהאואר, וגיאורג וילהלם פרידריך הגל. ואף על פיזיקאים כמו אלברט איינשטיין ודייוויד בוהם. הפנתאיזם שלו יצר השראה להבנה של הטבע לא כמשהו נפרד מהאלוהות אלא כחלק בלתי נפרד ממנה, מה שסייע לגשר בין המדע והרוחניות בעידן המודרני.
הפנתאיזם של שפינוזה כבשורה של אחדות והרמוניה
הפנתאיזם של ברוך שפינוזה מציע תפישת עולם הוליסטית, שבה האלוהות אינה ישות נפרדת השולטת בעולם, אלא היא כל המערכת עצמה, האלוהות היא החוקיות והסיבתיות שמאחורי כל הדברים.
דרך רעיונותיו, הוא ביקש לעודד בני אדם להבין את מקומם בעולם מתוך חיבור לעקרון אחדותי, ולפתח מוסריות שמבוססת על כבוד לטבע ולזולת. עבור שפינוזה, הבנה זו של אלוהים היא המפתח לאושר ולהשלמה, לא כהישג דתי חיצוני, אלא כתהליך פנימי של מודעות.
השקפתו ממשיכה לעורר השראה בפילוסופים, מדענים ורוחניים, ויוצרת בסיס לגישה מוסרית ורוחנית שדוגלת בהכרה בכוח האחדות שביקום, ככוח שמניע ומחבר בין כל הדברים.
הערות ומקורות
[1] רעיון המשותף גם לזן בודהיזם, לפיו מקור הסבל הוא חוסר השלמה עם המציאות